Tjaa, Hurricanen etuhaarukan ohjainputken halkaisija onkin vain 1", eikä vähän modernimpi tuuma ja kahdeksasosa. Saattaa tehdä korvaavan etuhaarukan löytymisen pykälää haastavammaksi. Yläohjauksen osat kun yleensä kiristetään ohjainputken päälle, jolloin sen pitäisi olla nykyistä pitempi, eli tulla näkyviin ohjainlaakerin yläpuolelle jokunen sentti.
Yksi vaihtoehto on toteutus diy-hengen mukaisesti, eli hakata ohjainputken sisällä oleva kruunumutteri vaan syvemmälle, ja käyttää ohjainputken sisään menevää kiinnikettä. Samaan tapaan kuin ennen vanhaan ohjainkannattimet kiinnitettiin ohjainputkeen.
Ja penkkikin oli pykälää makaavammassa asennossa, parempi sekin.
Mitä makaavampi penkki niin sitä hankalampaa siitä kattamisesta tulee, paitsi tietysti jos noihin periskooppi-juttuihin lähtee.. Kun F40 katsoo, niin siinä ajoasento on varsin pysty.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Saisi helpostikin, JOS pyörässä olisi perinteinen ohjainlaakeri = kierre haarukan ohjainputken ulkopinnassa, sekä vastaava kierre ohjainlaakerin yläkupissa ja lukitusmutterissa.
Tässä pyörässä on kuitenkin modernimpi "aheadset", jolloin ohjainputkessa ei ole ulkokierrettä, vaan putken sisään on lyöty "kruunu/tähtimutteri" jossa M6-kierre. Tuo mutteri pitäisi nuijia ehdottamasi "stemminpaksuntimen" tieltä pois, ja tämän jälkeen ohjainlaakeria ei saakaan enää kiristettyä.
Vaihtoehtoisia ohjainlaakerin kiristystapoja pystyy kyllä virittelemään, ja ainakin taannoin oli kaupan tähän tarkoitukseen myös ohjainputken ulkopuolelle laitettavia kartioholkkeja yms.
Mjoo. Saahan sen ohjainlaakerin kiristettyä periaatteessa ilman käpyäkin, sillä pultilla on helppoa ja näppärää kiristää löysät pois, mutta ei se täysin välttämätön ole. Stemmihän sen paketin lukitsee kasaan.
Onko siinä siis kierteetön yhden tuuman putki? Aika harvinainen sellainen. Sitten ei olekaan ihan yksinkertaista stemmin kiinnitys, kun putki on vielä liian lyhyt. Perinteinen sisälle menevä kiilapultti vie sekin laakerin välyksensäätöpultin paikan
Sorvaa ohjainputkelle jatkoksi tuumainen putki, jossa on myös pienempi halkaisija, joka menee ohjainputken sisälle ja ehkä varmistetaan parista reiästä hitseillä? Sitten siihen sopisi tuumainen ahead-stemmi (jonka ehkä senkin joutuu itse tekemään, kuulostaa ainakin harvinaiselta).
Kierteettömässä laakerivälys säädetään ruuvilla joka menee kaulaputken sisälle lyötyyn käpymutteriin. Sen jälkeen kiristetään laakerin päällä oleva panta jonka tehtävä on varmistaa että laakerivälys pysyy. Kuvissa ei sellaista kuitenkaan näytä olevan?
Jos teet itte ohjainkannattimen, missä on pulttikiristeinen kiila alapäässä ja laakerin kiristysmutterin kierteet ulkopinnassa. Vähän epäortodoksinen systeemi.. Mut kuitennin.
Ja saahan tuohonkin kaulaputkeen kierteet jos arveluttaa.
Tai jos vaan totuttelisi siihen alaohjaukseen sen totuttelutonnin, se vois vaikka alkaa tuntua kivalta eikä tartte pilkkoa pyörää? Joo väärä viesti rakenteluosioon, sori
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Tai jos vaan totuttelisi siihen alaohjaukseen sen totuttelutonnin, se vois vaikka alkaa tuntua kivalta eikä tartte pilkkoa pyörää? Joo väärä viesti rakenteluosioon, sori
Olisiko yläohjaus mahdollista toteuttaa niin että tekee klampin mikä tulee kiinni haarukkaan emäputken alapuolelle, klampista lähtisi kaksi rautaa emäputken molemmin puolin rungon yläpuolelle jossa ne yhdistyisi raudalla toisiinsa ja siinä olisi ohjaustanko kiinni, siihen saisi tehtyä sopivan paksuisen putken nyky standardin stemmille, alla jonkilainen kuva josko se selittäisi paremmin mitä haen takaa, periaatteessa samaan tapaan kuin on tuo alaohjauksen kiinnitys.
ee6e385f38bb46f17a30b73b45c5a744.jpg (296.35 KiB) Katsottu 3929 kertaa
Tuossa emäputken vieressä liikkuu kuskin jalat -> kaikenlaiset runkoa leventävät rakennelmat ei kuulosta houkuttelevilta.
Mutta idea kyllä osoittaa positiivista laatikon ulkopuolista ajattelua, pisteet siitä .
Jos jossain vaiheessa ensi viikolla kerkiäisi irrotella tuon etuhaarukan, niin pääsisi paremmin näkemään mitä tuo ohjainlaakerin tienoo on syönyt...
EIköhän tähän joku ratkaisu ala hahmottumaan. Jos ei muuten, niin sitten jonkun lisäpalikan sorvaus+hitsausharjoituksen muodossa .
Itse näkisin että tähtimutteri täytyy lyödä syvemmälle, mutta sitä voisi käyttää jos tekee sopivan sovitteen. Tosin sovitteen kiristäminen ettei se pääse kiertymään ruotoputken päässä onkin vähän haastavaa jos ei leikkaa jotain hammastusta sen päähän, muistaen että laakeria täytyy silti kiristää hammastuksen kanssa.
Jos hylkää tähtimutterin kokonaan niin kiilarakenteella ja ohjainlaakerin muuttamisella kierteiseksi olisi valmiita palikoita tarjolla. Nykyisellään arvioisin että ruotoputkea on juuri ja juuri tarpeeksi tarjolla että tämän voisi muuttaa kierteelliseksi.