4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 04 Helmi 2024, 11:23

Eikö yläpään heiluminen olisi helpoin kokeilla estää ristiin menevillä naruilla/pikkuliinoilla?
Itse asiassa yläputkien liinoissa olisi näköjään sopivan mittaiset ylimäärät tähän tarkoitukseen jo valmiina. Siirtää vaan lukot lähelle taka-yläputkea ja kiinnittää roikkuvat päät ristiin. Samalla estetään penkin kippaaminen eteen päin.
Kuva

Tuollaiset Panhardliinat aiheuttavat vinosti sivulle liikkuvan jouston. Jousto löysää diagonaalisen liinan, jolloin keskipakovoima kiristää sen sivulle ja liikkeestä tulee vino kaareva ellipsi. Siksi Panhardtangot ovat mahdollisimman vaakasuorat, jotta suo sivuliike on huomaamattoman pieni.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Sunnuntain aikaansaannos: sivuttaistuki penkin taakse. Tukevoitti penkkiä huomattavasti -> riittävän hyvä kenttätestausvaiheen aloittamiseen.

Materiaalina JAP-alumiiniputki, ulkohalkaisija 16 mm. Polkumieheltä idea yksinkertaiseen toteutukseen, eli päiden litistämiseen.
Alumiinista helpompi ja nopeampi tehdä proto, toiminnan testaamista varten. Voi vaihtaa myöhemmin teräsputkiin, jos nuo alumiiniset sattuvat pettämään taivutusten kohdalta.

Kuva

Viimeksi muokannut tm, 04 Helmi 2024, 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno idea. Tuossahan on vieläpä säädettävä kitkavaimennin. :D
Vääntymää tuo ei kuitenkaan yksin pidättele, joten tarvitset alapäähän toisen samanlaisen, tai sitten Panhardtangon tai -narut. Vaikka näin.

Narureevat.jpg
Narureevat.jpg (372.75 KiB) Katsottu 805 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Juolahti tuota kuvaa katsellessa mieleen, että jousituksen välityssuhdettahan olisi helppo muuttaa progressiivisemmaksi laittamalla jouset naruristikon ja putkiristikon keskiristeysten välille. Narujen pituudella saisi säädettyä alimman jouston kohdan ja putkiristikon liikkuvan nivelen takia jousen liikematka vielä kasvaisi ja vahvistaisi naruristikon polvinivelen tuottamaa progressiivisuutta. Vähän samalla tavalla kuin naruperäsysteemissä. Pääsisi varmaan vähemmillä jousilla ja samalla tulisi tuettua penkin alaosa sivukeinumisen suhteen. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Tuossahan on vieläpä säädettävä kitkavaimennin. :D...

Kyllä, ruuvit kun on sopivalla kireydellä, niin tuntuu jopa toimivan, eli vapaa ylös-alas-heilahtelu vaimenee.

jori kirjoitti:

...Vääntymää tuo ei kuitenkaan yksin pidättele, joten tarvitset alapäähän toisen samanlaisen...

Joo, penkin alapää heiluu vielä puolelta toiselle poljettaessa. Onko liike sitten liian iso, sitä en vielä tiedä. Jos on, niin sitten naruviritys on se mitä lähden ekana kokeilemaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Juolahti tuota kuvaa katsellessa mieleen, että jousituksen välityssuhdettahan olisi helppo muuttaa progressiivisemmaksi laittamalla jouset naruristikon ja putkiristikon keskiristeysten välille. Narujen pituudella saisi säädettyä alimman jouston kohdan ja putkiristikon liikkuvan nivelen takia jousen liikematka vielä kasvaisi ja vahvistaisi naruristikon polvinivelen tuottamaa progressiivisuutta. Vähän samalla tavalla kuin naruperäsysteemissä. Pääsisi varmaan vähemmillä jousilla ja samalla tulisi tuettua penkin alaosa sivukeinumisen suhteen. :)

Monenlaisia vaihtoehtoja tämä rakenne tarjoaa, kyllä. Niitä voi sitten testailla, jos tämä ensimmäinen ei toimi riittävän hyvin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Motörnetin mp-hyllystä matkaan tarttui kiristin ohjainholkin kiristykseen. Holkkiin rälläköin halkaisut molemmin puolin. Jospa noilla pysyisi paikoillaan.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Ohjauksen ristinivel: ajattelin olla laiska ja laittaa versio ykköseen suoraan puolen tuuman hylsysetin nivelen. Muistelin että ylimääräinen sellainen (Biltema) olisi omasta takaa. Nivel löytyikin, mutta oli pykälää pienempää kokoa ja klappiakin oli. Ei siis hyvä ohjausniveleksi.

Seuraavaksi tsekkasin oman (Kamasa) sekä isän (Facom) hylsysetit. Kamasan nivelessä oli samanlainen klappi kuin Biltemassa, mutta Facomin nivel oli jämäkkä.

Notkealla nivelellä lienee tavoiteltu mukavampaa käytettävyyttä, hylsykäytössä pieni vapaaliike ei niin häiritse. Muistaakseni noissa on sisällä pienenpieni jousi tuottamassa sen verran kitkaa, ettei heilu/käänny itsekseen.

Kun Facomin nivel ei ole oma, niin en voi tuhota sitä tähän projektiin. Tarvii käydä katsomassa lähikauppojen tarjontaa jonain lähi-iltana.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Mitäs jos laittaisikin tällaisen oikean ohjausnivelen, ja tekisi siihen vaan haarukkaosat itse? Saisi helpommin minimoitua välykset:
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Meinasin jo tuollaista niveltä ehdottaa, mutta haarukkaosien tekemisen työläys alkoi itseäni vaivata :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Mönkkärin vetonivel voisi olla hyvä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja MM »

Ei kai haarukkaosien tekeminen jyrsinkoneen omaavalle ole ongelma. Oikea ristikko on työkaluniveltä parempi, koska siinä voimat kohtaavat samalla kohtaa. Työkalunivelessä on pieni sivusiirtymä, joka jatkuvassa pyörityksessä tuskin toimisi tasaisesti.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1019
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Entä auton rattiakselin nivel, esim:
https://www.motonet.fi/tuote/ohjauspylv ... ct=18-4413

Vastaa Viestiin