Kuinka, arvon ystävät, olette puhdistaneet ketjut tai pesseet ne?
Ongelmanahan on noi ketjujen suojana olevat putkilot, tai ainakin minä näen ne niin.
Ketjujen irroittaminen ja takaisin pukkaaminen noitten putkiloiden kautta ei ole ihan helppoa, joten onko joku käyttänyt saatavilla olevia pesukoneita? Toki onhan valtakunta täynnä naruja, joita ketjuihin voi kiinnittää, mutta kuitenkin...
Eli, kuinka pesu ja puhdistus..?
Ketjujen pesu ja puhdistus
Ketjujen pesu ja puhdistus
-
torneol
- Treenaileva sisällöntuottaja
Re: Ketjujen pesu ja puhdistus
Pyöräliikkeestä tai Motonetistä tai vastaavasta ketjupesuri ja pesuaine siihen. Sillä olen pystärin ketjuja joskus pessyt.
Parempaan tulokseen kyllä pääsee, kun pesee irtoketjun muutaman kerran bensassa liottaen. Eli ketju poikki ja laakean astiaan ja bensaa niin että ketju peittyy. Aikansa kun huljuttelee, niin hiekka kyllä lähtee ketjuista. Muutaman kerran kun vaihtaa bensat, niin ei enää ketjusta likaa lähde.
Sitten ketjun kuivaus ja uusi voitelu, minun tapauksessa Rexillä.
Nojapyörätön kurvailija.
-
ajarmala
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viesti:
pirkkob kirjoitti: 15 Elo 2026, 09:04Kuinka, arvon ystävät, olette puhdistaneet ketjut tai pesseet ne?
Ketju irti ja tiiviskantiseen purkkiin, jonne vettä ja OmoColoria (Lidlikin käy...). Ravistelua 5 min, liotus yön yli ja sitten ravistelua 5 min. Kuivumaan. Ja sitten voitelu.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Juu, noudatin saatuja ohjeita.
Hankin pesurin. Ensin laitoin rätin ketjuun ja pyörittelin ketjua ja rätti häipyi putkistoon ja tuli ulos tummana.
Sitten laitoin pesurin (muc-off X-3) ketjuun. Ohjeen mukaan pyörittelin, ja sama uudestaan uusilla litkuilla.
Sitten rätillä kuivaus. Pyöritellessä vielä tuli pesunesteen tuoksahdus, joten uusintakuivaus ja sitten riitti.
Voitelu, rätillä ylimääräiset.
Ketju puhdistui, mutta siihen jäi jotain puhdistettavaa ja arvelin, että seuraavalla kerralla.
Tällaisen napamoottorisen ketjuthan eivät kauheasti veny, joten en mitannut ketjuja. Toki ei minulla ole ketjumittaria. Vaikka kuluvathan ketjut kuitenkin käytössä, joten jonain päivänä on kolmien ketjujen hankinta.
Valitettavasti ulkomaiset kaupat tarjoavat ketjuja niin paljon edullisemmin, että lähetyskuluineen tulevat halvemmiksi kuin paikallisesta kaupasta hankitut. Vähän risoo, mutta raha lörpöttää... ![]()