Minkälaisia renkaita käytätte käyttöpyörissäne?
Itsellä on alla schwalbe marathon racer 40-406 (tehdasasenteiset). Tähän asti oon saanu puhki vain ajamalla kunnon asfaltti kynnykseen (n. 5cm korkea), onneks ei menny vanne siinä rytäkässä. Matkalla on kyl muutaman bussipysäkin lasit rikottu ja jokunen pullon jämä näkyy olevan joten kai se pistosuojaus toimii ihan hyvin.
Päivittäinen työmatka on 97% asfalttia, 3% soraa.
Vararenkaiks olen miettinyt joko lisää samoja tai schwalben supremeja 42-406 kokoa.
Onko kellään kokemusta supremeista? Olisko suositella jotain muita?
Renkaat
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3946
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Renkaat
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 994
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Renkaat
Viime keväänä laitoin Marathon Supremet talvi(pysty)pyörään vielä hieman jääkelien aikaan kun toinen nastarengas hajosi kyljestä. Pahimmat sepelikelit sillä tuli töihin päivittäin ajettua, kunnes vaihdoin takaisin oikeaan ajoasentoon asfaltin suurimmaksia osaksi kuivuttua. Ei niille vielä kilometrejä kuitenkaan paljoa ole tullut, mutta tuntuivat ainakin kestävän sepelin. Varsin kevyet renkaathan ne on ja kyllä ne tuntuisivat ihan hyvin rullaavankin.
Furaissa oli tehdas asennuksena perus Marathonit jotka oli kyllä positiivinen kokemus, tuntuivat kestävän yllättävän hyvin, olisko ollu neljä puhkeamista noin 8000 kilometriin, aina oli syypäänä läpi tullut sepeli. Sepelikelillä niillä tuli kuitenkin ajettua aika paljon. Kulkivatkin mielestäni varsin hyvin. Marathonit tuli reilu kuukausi sitten vaihdettua Kojakkeihin, kulutuspintaa niissä oli jäljellä hyvin, mutta se tuntui olevan varsin puhkottua ja kiviä oli kumin sisässä paljon. Pari ajallisesti lähekkäsitä puhkeamista sinetöi uusien renkaiden vaihdon.
Kojakit on tähän mennessä toiminut ongelmitta, mutta eipä ne ole pahoja kelejä vielä nähneetkään. Tuntuvat kulkevankin ihan hyvin. Ei tule nopeuksia niin seurattua kun ei ole pyörässä mittaria, joten en osaa sanoa ovatko kovin paljon sutjakkaammat kuin perus Marathonit. Huomattavasti kevyemmät ovat kuitenkin. Vaikka ei sillä, en mä varmaan sokkotestissä erottaisi kummilla renkailla ajan Hiekkateillä niiden kanssa saa jokatapauksessa olla tarkempana kun ovat aivan sliksit.
Syksyksi pitäisi varmaan hommata uudet Marathonit joilla voi sitten sepelillä ajaa ennenkuin oikea talvi alkaa.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3946
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Renkaat
Pistin tilaukseen supremet kun kolmena peräkkäisenä päivänä puhkes raceri. Jos niillä ei pärjää niin täytyy hankkia plussat tai perus marathonit alle. Vaimo on pärjänny kivasti plussillaan, ei oo tarvinnu vielä taluttaa kotiin tai soittaa apua paikkaamaan.. Ehkä mä sillekin saan joskus opetettua kumin vaihdoin
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Renkaat
Mulla oli Sinnerissä Marathon Racerit tehdasasennuksena. 2000 km kohdalla meni takarenkaasta samana päivänä kaksi kertaa pikkukivi sisään. Siitä asti olen ajanut Maraton Plussilla. Ajotuntuma vähän muuttui, mutta siihen tottui päivässä. Näistä saa nastat poimia pois ja jatkaa matkaa. Ajettu samoilla kumeilla yli 6000 nyt ilman yhtään reikää.
Myös Alku-trikessä on Marathon Plussat. Onhan ne arvokkaat, mutta ei tarvitse miettiä renkaiden kestävyyttä. Paitsi että takana oli joku halpa kopio ensin ja sehän otti heti kesäkuun alussa nastasta ilmat pois. Vaihdan sen nyt kun koko kone menee täysremppaan. Kotona on Schwalben Durano Plussa odottamassa.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Renkaat
Alkaa olla kokemusta laidasta laitaan kaikista sisuskumillisista renkaista. Yhtään kumia en ole kokeillut jossa olisi kaikki samassa paketissa: Edullinen hinta, kestävä, pitävä, hyvin rullaava...
Halvoista (alle 10e) kumeista Rubbena merkkiset ovat varma valinta. Kestävät niillä rengaspaineilla joita kyljessä lukee. Hyvin rullaavia ei varmastikkaan löydy kuin kokoa 622 ja silloinkin pitää valita mahdollisimman kapea. Pysyvät pakkasessa kumimaisena, eli eivät ole hirmu liukkaat.
Marathon plussa kyllä kestää, mutta 40e kumi joka rullaa yhtä hyvin kuin 8euron Rubbena. No, oikea valinta jos tosiaan on nastoja ja lasia pyöräilyreiteillä.
Kojakit rullaa ja rullaa. Helppo pistää vanteelle, paaaljon helpommat kuin esim. marathon sarjan kumit.
Yhdet käytettynä ostetut marathon Slickitkin on, rullaa aistin varaisesti varmaankin yhtä kevyesti kuin nuo kojakit, mutta ovat tosiaan paljon tiukempi puristella vanteelle ja vaativat saippuaa että "nousivat" oikein.
Talvisin olen ajellut sileimpiä(kojak, marathon slick) lukuunottamatta samoilla kuin kesälläkin. Yksi bilteman nastarengaskin on. Menee aika hyvin kun on myyvempiä nimiä kapeampi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Renkaat
Viime aikoina olen ajellut continentalin sport contacteilla. Niissä on kai melko hyvä sirpalesuojaus, ei ole pahemmin ollut tarvetta paikkailla. Ne ovat jotenkin jäykät, jopa niin että paineiden laskemista ei helposti huomaa, ja ovat melko hankalat asentaa. Rullaavat käsittääkseni varsin hyvin. Pidossa ei valittamista.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4844
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Renkaat
Contit ovat parantuneet viimevuodesta paljon. Viime vuonna seos pinnassa oli eri ja paljon liukkaampi. Nykyinen chili seos on paljon pitävämpi. Tosin näyttää kuluvan vähän nopeammin. Nyt ajanut 3500 km ja kohta varmaan tarvitsee uusia. Vanhalla seoksella pääsin 7500 km. Parempi näin , sillä vauhtia näillä on helpompi pitää , kuin vanhoilla ja rullaavudessa ei suurta eroa ole. Puolen paarin paine eron ainakin minun alla huomaa , itse pumppaan 6.3 bar . Eli pikkusen ylimäärästä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2046
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Renkaat
Schwalbe on tuonut markkinoille erityisesti kolmipyöräisiin tarkoitetun renkaan:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/ ... rodukt=283
http://www.ligfiets.net/news/3870/schwalbe-tryker.html mukaan kyseessä on kauan odotettu vyörengas. Saapa nähdä onko tästä saatu mitään etua perinteisiin ristikudosrenkaisiin verrattuna.
Re: Renkaat
Noita Schwalbe Tryker -linkkejä lueskellessa googletus osui tällaiseen 20" renkaiden rullauskokeeseen:
http://wimschermer.blogspot.com/2011/07 ... eview.html
Babelfishillä lontooksi käännettynä tuosta sai jo selvääkin. Kärjessä oli joku GoCycle-merkkinen leveä rengas leveällä vanteella. Tutumpi Schwalbe Kojak pärjäsi myös suht hyvin. Pisaralla Pisimmälle -kisassa ihmettelin "tavallista" leveämpien vanteiden käyttöä, tuolta löytyi nyt sitten hieman selvennystä asiaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Renkaat
tm kirjoitti:Noita Schwalbe Tryker -linkkejä lueskellessa googletus osui tällaiseen 20" renkaiden rullauskokeeseen:
http://wimschermer.blogspot.com/2011/07 ... eview.html
Babelfishillä lontooksi käännettynä tuosta sai jo selvääkin. Kärjessä oli joku GoCycle-merkkinen leveä rengas leveällä vanteella. Tutumpi Schwalbe Kojak pärjäsi myös suht hyvin. Pisaralla Pisimmälle -kisassa ihmettelin "tavallista" leveämpien vanteiden käyttöä, tuolta löytyi nyt sitten hieman selvennystä asiaan.
Tuossa jutussa oli taulukko, jota pystyy lukemaan ilman käännöskonettakin. Vierintävastus on enimmäkseen kiinni painumasta, kuten olen tainnut mainitakin. Tästäkin taulukosta näkyy, kuinka leveämmät renkaat rullaavat paremmin ja yhtä leveistä paremmin ne, joissa on enemmän painetta. Samasta syystä se leveämpi vannekin parantaa vierintää; se kasvattaa ilmatilan leveyttä ja pienentää siten painumaa. Kyllä tuolla paras rengas on Duro Greenspeed.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Renkaat
Tätä mie en tajuu, siis ett leveemmät renkaat rullaa paremmin. Miks sitt käytetään hyvin kapeita renkaita kilpapyörissä ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Renkaat
Silloin, kun mennään isoakovaa, vierintävastukseen tulee lisäksi renkaan oma ilmanvastus, joka ylittää tuon renkaan aiheuttaman vierintävastuksen määrän, joka taas hitaassa vauhdissa on määräävä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4844
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Renkaat
Kilpapyörien renkaiden käytölle on monta syytä. Ensinnä paino , joka vaikuttaa kokonais massaan. Sitten on ilmanvastus joka astuu kuvaan aina sitä mukaan kun vauhti kasvaa. Sitten on nämä kansainväliset pyöräliiton kieroutuneet pykäläviirakko. Kyllä silläkin on tekemistä kuinka suuri hyrrävoima saavutetaan kevyenmillä vanne yhristelmillä , verrattaessa painavaan yhristelmään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Renkaat
jori kirjoitti:Silloin, kun mennään isoakovaa, vierintävastukseen tulee lisäksi renkaan oma ilmanvastus, joka ylittää tuon renkaan aiheuttaman vierintävastuksen määrän, joka taas hitaassa vauhdissa on määräävä.
MIssä nopeudessa ilmanvastus alkaa tuottaa häviötä. Jos hitaalla nopeudella vierintävastus on pienempi?
Re: Renkaat
jori kirjoitti:... Kyllä tuolla paras rengas on Duro Greenspeed...
Millähän periaatteella olivat valinneet rengaspaineet kullekin renkaalle, valmistajien suosittelemista paineista kun mentiin kuitenkin yli että paukkui. Miksei kaikkia esim. kokeiltu tuolla 8 baarilla? Olisi ollut vertailukelpoisemmat tulokset.