Tässä ketjussa keskustellaan Tw-Bents Mustang -nojapyörästä.
Kerätään tänne näiden mallien omistajille ja ostamista harkitseville tarpeellista tietoa, kuten kokoamisessa huomioon otettavat seikat, tyyppiviat ja niiden korjaukset, mahdolliset viritysideat, ja tietysti kokemukset siitä millaisia nämä pyörät ovat ajaa.
Ensimmäiset 2 kappaletta saapuivat Suomeen heinäkuussa 2008.
Suurenna kuva
Tehtaalla on perinteisesti säästetty ruuvilukitetta, joten sitä tarvitaan kootessa. Jos ei ole, kokeile jotain muuta liimaa tai pyörän mukana tullutta paikkamaalia.
Oikea ruuvilukite kovettuu leikkautuessaan ilmattomassa tilassa, eli vasta ruuvia kiristäessä. Kätevää:
Kannattaa käyttää ei-vahvinta lukitetta, niin ruuvit saa vielä halutessaan irti.
Mustangissa on erikoinen H-ohjaustanko:
Vaijerit ovat rivissä pidikkeessään, taka-asennon rajoitin on säädettävä, ohjainkannattimessa on pituussäätö ja jarrukahvoissa on välityssuhteen säätö.
Paluuketjun kääntöpyörä on koteloitu.
Vaijeripidikkeessä on liian lyhyet ruuvit:
Onnistuin korkkaamaan kierrettä parin millin matkalta. Pidempi ruuvi poisti ongelman.
Istuinta ei voi säätää aivan pystyyn, koska etureuna osuu runkoon:
Vaurion vaara on suuri, jos vain nostaa istuimen takareunaa, eikä seuraa mitä edessä tapahtuu.
Etulokasuojan kiinnike vaati taivuttelua ja uuden ruuvin, M6x50.
Minusta vakiolokarit ovat aivan liian lyhyet.
Takalokari saattaa olla parempi asentaa penkin taaempaan kiinnityspalikkaan, koska runkoon asennettuna se suojaisi penkkiä roiskeilta, muttei ajajan niskaa.
V-jarrujen tapit ovat ikävä kyllä mukana:
Niissä on siistit tulpat, jotka kannattaa varmistaa paikoilleen ennen kuin jäävät tielle.
Paluuketju raksuttaa kääntöpyörän reunaan:
(Ongelma on vielä ratkaisematta)
Istuimen etukiinnikkeen alemmassa asennossa vetävä ketju kolisee istuinta vasten. Melu katoaa solukumiteipillä, mutta syy ei.
Etupyörä liikahti haarukassa stopparia vasten kun tempaisin etujarrua, ja jarrulevy osui haarukkaan:
Pikalukkoahan pitää kiristää ihan tosissaan, jotta pysyisi.
Tässä katkelma Mantiksen kokoamisohjeesta, siltä osin kuin se soveltuu tähän pyörään:
Jarrupalojen säätämiseen olen kuullut kolme erilaista menetelmää:
Silmämääräisesti: Säätöruuvit heikosti kiinni, niin että jarrusatulaa voi käännellä, satula keskelle suhteessa levyyn, ruuvataan molemmat palat lähelle levyä, suunnataan satula katsoen vaaleaa taustaa vasten, säätöruuvit kiinni estäen satulan kääntyminen niiden mukana, ja säädetään palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Lähelle liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, ruuvaa ei-liikkuva jarrupala tiukasti kiinni levyyn, kiristä säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Lähelle ei-liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, pidä jarrukahvaa pohjassa kun kiristät säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Pidä huoli että jokaiseen säätimeen jää riittävästi kierrettä sisään, ettei kierre murru säädintä kolhittaessa esimerkiksi pysäköitäessä.
Vaijerit kannattaa rasvata, tai ruiskuttaa sitkeää öljyä injektioruiskulla ja -neulalla vaijeriputken päästä sen ja vaijerin väliin. Moottoriöljy on haitallista iholle, joten suojaa kädet jotenkin.
Ihmeellistä kyllä, jarrut oli valmiiksi säädetty - ei tällä merkillä koskaan ennen.