Tw-Bents Mustang -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Tw-Bents Mustang -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Tässä ketjussa keskustellaan Tw-Bents Mustang -nojapyörästä.
Kuva
Kerätään tänne näiden mallien omistajille ja ostamista harkitseville tarpeellista tietoa, kuten kokoamisessa huomioon otettavat seikat, tyyppiviat ja niiden korjaukset, mahdolliset viritysideat, ja tietysti kokemukset siitä millaisia nämä pyörät ovat ajaa.

Ensimmäiset 2 kappaletta saapuivat Suomeen heinäkuussa 2008.
Kuva
Suurenna kuva

Tehtaalla on perinteisesti säästetty ruuvilukitetta, joten sitä tarvitaan kootessa. Jos ei ole, kokeile jotain muuta liimaa tai pyörän mukana tullutta paikkamaalia.
Oikea ruuvilukite kovettuu leikkautuessaan ilmattomassa tilassa, eli vasta ruuvia kiristäessä. Kätevää:
Kuva
Kannattaa käyttää ei-vahvinta lukitetta, niin ruuvit saa vielä halutessaan irti.

Mustangissa on erikoinen H-ohjaustanko:
Kuva
Vaijerit ovat rivissä pidikkeessään, taka-asennon rajoitin on säädettävä, ohjainkannattimessa on pituussäätö ja jarrukahvoissa on välityssuhteen säätö.
Paluuketjun kääntöpyörä on koteloitu.

Vaijeripidikkeessä on liian lyhyet ruuvit:
Kuva
Onnistuin korkkaamaan kierrettä parin millin matkalta. Pidempi ruuvi poisti ongelman.

Istuinta ei voi säätää aivan pystyyn, koska etureuna osuu runkoon:
Kuva
Vaurion vaara on suuri, jos vain nostaa istuimen takareunaa, eikä seuraa mitä edessä tapahtuu.

Etulokasuojan kiinnike vaati taivuttelua ja uuden ruuvin, M6x50.
Kuva
Minusta vakiolokarit ovat aivan liian lyhyet.

Takalokari saattaa olla parempi asentaa penkin taaempaan kiinnityspalikkaan, koska runkoon asennettuna se suojaisi penkkiä roiskeilta, muttei ajajan niskaa.

V-jarrujen tapit ovat ikävä kyllä mukana:
Kuva
Niissä on siistit tulpat, jotka kannattaa varmistaa paikoilleen ennen kuin jäävät tielle.

Paluuketju raksuttaa kääntöpyörän reunaan:
Kuva
(Ongelma on vielä ratkaisematta)
Istuimen etukiinnikkeen alemmassa asennossa vetävä ketju kolisee istuinta vasten. Melu katoaa solukumiteipillä, mutta syy ei.

Etupyörä liikahti haarukassa stopparia vasten kun tempaisin etujarrua, ja jarrulevy osui haarukkaan:
Kuva
Pikalukkoahan pitää kiristää ihan tosissaan, jotta pysyisi.

Tässä katkelma Mantiksen kokoamisohjeesta, siltä osin kuin se soveltuu tähän pyörään:

Jarrupalojen säätämiseen olen kuullut kolme erilaista menetelmää:

  1. Silmämääräisesti: Säätöruuvit heikosti kiinni, niin että jarrusatulaa voi käännellä, satula keskelle suhteessa levyyn, ruuvataan molemmat palat lähelle levyä, suunnataan satula katsoen vaaleaa taustaa vasten, säätöruuvit kiinni estäen satulan kääntyminen niiden mukana, ja säädetään palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

  2. Lähelle liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, ruuvaa ei-liikkuva jarrupala tiukasti kiinni levyyn, kiristä säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

  3. Lähelle ei-liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, pidä jarrukahvaa pohjassa kun kiristät säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

Pidä huoli että jokaiseen säätimeen jää riittävästi kierrettä sisään, ettei kierre murru säädintä kolhittaessa esimerkiksi pysäköitäessä.

Vaijerit kannattaa rasvata, tai ruiskuttaa sitkeää öljyä injektioruiskulla ja -neulalla vaijeriputken päästä sen ja vaijerin väliin. Moottoriöljy on haitallista iholle, joten suojaa kädet jotenkin.

Ihmeellistä kyllä, jarrut oli valmiiksi säädetty - ei tällä merkillä koskaan ennen.

Viimeksi muokannut Ydinlaskeuma, 08 Heinä 2008, 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tw-Bents Mustang -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset

Viesti Kirjoittaja jori »

Toiseksiviimeisessä kuvassa näyttäisi, että ketjun veto- ja paluupuolet eivät olisi samassa tasossa. Tämä voi viitata siihen, että ketju on puoli kierrosta kierteellä putken sisällä. Se on tosiaan mahdollista ja pyörä silti toimii päällisin puolin, vaikka ketju olisi kierteellä. Tarkistapa tämä, ketjunohjainrullan sivuun osuminen voi johtua tästä.

Jori

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Tarkistettu, ei ollut kierteellä.

Ketjun vinouttaa turhan leveän ohjainrullan kylki yhdessä sen keskellä olevan o-renkaan kanssa, ja ketjun nojaaminen kylkeen johtuu siitä että rullat ovat samassa tasossa, vaikka pitäisi olla ketjuputken paksuuden verran eri tasoissa, koska ketjut tulevat niihin vierekkäin.

Yritän siirtää rullat eri tasoille.

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Tavarateline on sama kuin Mantiksessa. Teräslätkän etupäätä piti viilata ennen kuin mahtui:
Kuva

Tarakka hipoo takajarrua:
Kuva
Pidempi ruuvi, ja 9mm nippu prikkoja, niin mahtuu olemaan.

Takalokarin kiinnitys penkkiin:
Kuva
Jäljestä näkee että minulla ei ole ruuvipuristinta.

Nyt on erikoisemmat kokoamistyökalut käytössä:
Kuva
Siirrän etummaista ohjausrullaa sisäänpäin poistamalla turhaa metallia.

Sorvattu ja alkuperäinen akseli:
Kuva

Näyttää paremmalta:
Kuva

ÄÄÄÄHH! Siihenhän tulee penkin etukiinnike rullan viereen:
Kuva
Ei sitä rullaa ihan noin paljon voi siirtää runkoon päin, mutta vähän voi. Penkin etureunan yläasennossa ongelmaa ei ole. Toistaiseksi panin letkunpätkän sorvaamalleni akselille estämään rullaa osumasta penkin kiinnikkeeseen sen ala-asennossa. Pitäisi joko siirtää koko rullaa alaspäin, tai jyrsiä alumiinilevystä hiukan erilainen kiinnike penkille.

Tehtaalle lähtee kyllä noottia suunnitteluvirheistä.

Taas lukite jätetty pois ohjainlaakerista, löystyi:
Kuva

Etuvaihtimen vaijeriputki osui eturenkaaseen ilman näitä nippusiteitä:
Kuva

Hyvä englanninkielinen artikkeli ketjutyökalun käyttämisestä:
http://www.bicyclinglife.com/HowTo/ChangeAChain.htm

Vastaa Viestiin