Lizard100 kirjoitti:Tuossa Lizardilla 100 mph ketjussa tuli laskeskeltua että kevyt 4 paikkainen laite voisi singahtaa kevyesti 100-120 km/t nopeuksilla pitkiäkin matkoja. Tästä tuli mieleen, että laitehan olisi tieliikenteessä erittäin vaarallinen noilla nopeuksilla ja aiemmin pääteltiin että 70 km/t saattaisi olla hyvä kattonopeus niille.
Mikäli sellainen saisi luvan liikennöintiin sähköavusteisena polkupyöränä ja liikkuisi sen 70 km/t ihan ajoakuillakin 3 tuntia ( yksin ajaen ) niin ostaisitko sellaisen itsellesi kakkosautoksi tms ?
Kerro näkemyksiäsi..se voisi innoittaa lainsäätäjiä ekologisempien kulkuvälineiden suuntaan. Nythän ei saa olla enempää kuin 250 wattia tehoa ja Saksassa saa olla jo 400 wattia sähköavusteisessa.
Kuinka kovaa laitteen tulisi mielestäsi kulkea ? Mitä se saisi 4 paikkaisena ( 1+3 ) maksaa ?
4-paikkainen laite ei kiinnosta siksi, että
a) minulla ei ole tarvetta kuin yhdelle paikalle. Jos toinen olisi lähtemässä mukaan, hän ottaa oman laitteensa.
b) jos liikkumista varten pitäisi pestata väkeä mistä tahansa, se on hankalaa, nöyryyttävää, aikaavievää touhua. Yäk.
Jos tahtoo päästä enintään 45 km/h yhden tai kahden henkilön kulkuvälineellä, niin on olemassa vaihtoehdoksi sähköskooteri. Voi ostaa sen kalliilla valmiina tai tehdä itse muunnoksena bensaskooterista (uutena noin 600 e). Se pitää rekisteröidä, katsastaa ja pitää olla pakollinen liikennevakuutus. Sähköskooterin sähköt voi tehdä aurinkokennoilla, koski- tai tuulienergialla tai millä vaan. On tehty Suomessa tällaista, laillisesti liikkumaan yleisillä teillä.
Jos tahtoo päästä lujempaa kuin 45 km/h, niin voi sähköistää moottoripyörän. Ruotsissa on tehty katsastetuksi tuommoinen projekti, ehkä useitakin. Moottoripyörän pakollinen liikennevakuutus on tosi kallis, kalliinpi kuin henkilöauton, ilmeisesti toteutuneiden onnettomuuksien takia. Jos haluaa polkea, niin polkimet voi lisätä itse vaikka lataamaan energiavarastoa. Tässä kulkee laillisesti yleensä 2 ihmistä niillä nopeuksilla, jotka maanteillä ovat sallittuja. Kesällä.
Mitä sitten puuttuu? Moottoroidut kaksi-tai kolmepyöräiset saisivat olla halvempia ostettaessa. Mutta senkin aika hoitaa muutamassa vuodessa. Kiinalaiset sähkömoottorit ovat alle 50 e /kpl konttikaupalla hankittaessa, ja akutkin halpenevat kovaa vauhtia. Kun energia Oulusta Kemiin matkatessa maksaa joitakin kymmeniä senttejä, ei siitä kannata isoa numeroa tehdä. Muutamissa maissa on jo mahdollista tuottaa omaa energiaa omakotitaloissa vaikkapa aurinkokennoilla ja siirtää se yleiseen sähköverkkoon tietyllä hinnalla. Sitten voi ottaa sen energian takaisin töpselistä suunnilleen samalla hinnalla. Sähköverkko siis toimii yksityisen ihmisen energiavarastona. Tätä Fortum on nyt käsittääkseni lanseeraamassa Uudellamaalla.
Suurella nopeudella yleisillä teillä on hintansa turvallisuuden takia, tarvitaan massaa. Sille ei voi eduskuntakaan mitään. Jos kevyt kulkinee törmää 100 km/h nopeudella raskaaseen kulkineeseen, niin voi päätellä, miten siinä käy kenellekin. Jos ei osaa päätellä, voi kokeilla.
Summa summarum: en ottaisi 4 hengen poljettavaa sähköistettyä kulkuvälinettä omaan käyttöön vaikka lahjaksi saisin. Tarkemmin ajatellen, en edes silloin, vaikka myyjä antaisi pienen tukun rahaakin sen mukana.