jori kirjoitti:... ei kaadu kitkavoimien takia edes kuivalla asfaltilla kurvaillen, vaan pyörät luistavat ensin
En usko että kaatumisen estäminen leventämällä/madaltamalla on järkevää, kun kummastakin on haittaa liikenteessä. On paljon helpompaa tehdä ohjausgeometriasta sellainen, ettei autoa saa kaadettua vahingossa. Kun etupyöriin panee tarpeeksi etujättöä, auton sivuttaisvoima vääntää ohjausta suoraksi kunnon voimalla, jolloin jo kaatumisen aloittamisen vaatima ohjausvoima huolestuttaa, ja kallistumisen alettua oikaiseva voima lisääntyy entisestään.
Kaatumattomuutta enemmän uskon liikenneturvallisuutta parantavan sen, että kuljettaja näkee pysäköityjen autojen ikkunoiden läpi. Näin polkuauton korkeudeksi tulisi 1,1...1,2 m ja istuinkorkeudeksi 0,4...0,5 m. Jos leveys on kohtuullinen 1 m, kaatumattoman auton painopisteen korkeus olisi max. 53 cm (kun raideväli = leveys - 5 cm, kitkakerroin 0,9), eli hiukan yli istuinkorkeuden, mikä onnistuisi vain akkupainolastilla, joka sopii em. 220 kg mopoautoon, mutta ei tähän.
Sisäkaarteeseen kallistuminen olisi mielenkiintoista, mutta eipä taida mahtua hintaluokkaan, ja onhan siitä sivutuulessa harmia.
Lizard100 kirjoitti:Tehdastehdas kirjoitti:pitää keksiä jotain matalaa ja kapeaa
Nyt varmaan ihan kohta löydät ketjun jossa tätä on jo käsitelty !
En löytänyt sellaista, missä olisi mitään, mikä soveltuu halpaan ja käytännölliseen taajamassa pyörätiellä ajettavaan ajoneuvoon. Löysin kyllä ennätysnopeiden kinnerien suunnitelmat, jotka pahentavat olemassa olevien kinnerien käytettävyys-, valmistettavuus- ja turvallisuusongelmia. (Miksi maailmanennätyksen kautta ajoneuvotuotantoon? Myykö Varna hyvin? Onko ennätyksistä ollut hyötyä liikennekinnereille?)
Kun kokoa ja seinämänpaksuutta ei sallita kunnolla, on pakko tehdä lujitemuovista, jotta itsekantavan korin jäykkyyden saa riittäväksi. Lujitemuovin laminointi on käsityötä, ja käsityön myötä poistutaan hintaluokasta ylöspäin. Näinhän kaikki kinnerit jo tehdään. Mieluummin iso kori koneella muottiin paksusta solumuovista, niin tulee halpa, käytännöllinen ja kolariturvallinen. (Myönnän että koon pienentäminen vähentää vääntövoimia ja materiaalin määrää, tyyliin Harald Winkler.)