Mietiskelyä ensi vuoden Nokian rakkinetta ajatellen. Koska olen luontaisesti laiska ja tyhmä - kysyn viisaammilta, joilla on vastaus odottamassa.
Kuinkahan paljon menetin, vai menetinkö jotain kuin kuudeessä oli alla noin paksut nakit. Olisko tulos ollut samalla kunnottomuudella parempi, jos alla olisi ollut kapeemmat renkaat (edit. nää kumit on n. 56mm leveet)? Toki toi röpelöpinta verotti myös jotain - mutta sileänä ja samoilla paineilla on se peruskyssäri.
Onko samoilla renkailla varustetut 406 kiekot automaagisesti tyhmempi vaihtoehto kuin 559 tai 622 (joskus selvitettiin se että jossain nopeudessa 406 voittaa pienemmän ilmanvastuksen vuoksi)
Kuinka iso merkitys 30kmh nopeudessa on sillä rötköttääkö kuski 15 sentin vai 55 sentin korkeudessa jos asento on muuten sama? Joo. Ei oo näissä pyörissä identtiset asennot. Mutta ymmärtänette pointin.
Sisätiloissa tällä ei liene niin suurta merkitystä kuin ulkona?
Niin, mutta eikös nämä olekin niitä ikuisuuskysymyksiä. Jos vauhtia haetaan, niin varmaan kaikki mainitsemasi pointit tulevat tapetille. Samalla ajomukavuus kärsii. Nuo paksummat renkaat ovat jousittamattomassa pyörässä arkikäytössä mukavat, mutta kisassa toki hitaammat. Itse ajelin tässä reilu viikko sitten Finlandia MTB:n täysjäykällä maasturilla ja mietin, että kuinka paljon annoin tasoitusta täysjoustoilijoille. En muuten ollut kisan viimeinen Mutta oma ilkikurinen huumori on ajaa maastossa vanhan koulun vehkeellä.
Joo. Mä aattelinkin kuudeen kehitysversioita. En siis (ehkä) lähden Jukan viitoittamalle tielle vaan sorvaan (ehkä jopa sorvaan oikeestikin) kuudeetä. Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.
Joo. Mä aattelinkin kuudeen kehitysversioita. En siis (ehkä) lähden Jukan viitoittamalle tielle vaan sorvaan (ehkä jopa sorvaan oikeestikin) kuudeetä. Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.
Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.
Arvaan että istumakorkeus ja loivempi nojakulma on yhteensä 1km/h ja kiekot toisen 1km/h, eli 12h ajossa 24km lisää. Vähän voisi vaikuttaa kun vaihtaisit myös tangon kapeampaan?
12h ajon tauoista sen verran, että mun mielestä niitä ei pidä yrittää käyttää palautumiseen vaan pitää ajaa sellaista vauhtia ettei tarvi palautua. Tauoilla käydään vaan kusella, täytetään pullot ja tankataan sellaista mitä ei ajaessa voi. Näin se pysähdys kestää alle 5min ja kerran tunnissa tehtynä kisa-aikaa menee vain 1h taukoihin.
12h ajon tauoista sen verran, että mun mielestä niitä ei pidä yrittää käyttää palautumiseen vaan pitää ajaa sellaista vauhtia ettei tarvi palautua. Tauoilla käydään vaan kusella, täytetään pullot ja tankataan sellaista mitä ei ajaessa voi. Näin se pysähdys kestää alle 5min ja kerran tunnissa tehtynä kisa-aikaa menee vain 1h taukoihin.
Tämä pitää minunkin mielestäni paikkaansa. Itsellä toki meinas ongelmana olla varpaiden ja takamuksen puutuminen, ja siihen ei välttämättä auta tahdin hidastuminen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.
Arvaan että istumakorkeus ja loivempi nojakulma on yhteensä 1km/h ja kiekot toisen 1km/h, eli 12h ajossa 24km lisää. Vähän voisi vaikuttaa kun vaihtaisit myös tangon kapeampaan?
12h ajon tauoista sen verran, että mun mielestä niitä ei pidä yrittää käyttää palautumiseen vaan pitää ajaa sellaista vauhtia ettei tarvi palautua. Tauoilla käydään vaan kusella, täytetään pullot ja tankataan sellaista mitä ei ajaessa voi. Näin se pysähdys kestää alle 5min ja kerran tunnissa tehtynä kisa-aikaa menee vain 1h taukoihin.
Jukka
Joo. Kuulostaa hyviltä perusteluilta. Rakkineen kiloilla ei lieni niin hirveetä väliä? Kuudeehan oli jotain 15 (edit 15,4) kiloo. Evoluutioversion saisi varmaan helpohkosti 13 kilon tienoille.
Renkaat
Ohjaustanko (nyt en ollut pätkinyt niitä joutavia edes siitä päästä) + stemmi
Kevyempi penkki (mulla on jo jemmassa) ja kiinnitys
Kymmenen senttiä pidempi runkoputki, tai viistoista kun tulee se yksi vekki lisää
Silti. Kolmentoista kilon huitteilla sanoisin mä. Edit: sanotaan neljätoista.
No ei varmasti. Yhdistelmän kokonaispaino(kuski+pyörä) kuitenkin luokkaa sata kiloa? Ylämäessä ja kiihdytyksissä se keveys pääasiassa auttaa. Mut keveys on semmoinen juttu, että siitä ei taatusti ole missään tilanteessa haittaa. Esim. Loiva nojakulma pienentää ilmanvastusta, mutta toisaalta vaikeuttaa tasapainoilua ja saattaa heikentää jalkojen verenkiertoa.
No ei varmasti. Yhdistelmän kokonaispaino(kuski+pyörä) kuitenkin luokkaa sata kiloa? Ylämäessä ja kiihdytyksissä se keveys pääasiassa auttaa. Mut keveys on semmoinen juttu, että siitä ei taatusti ole missään tilanteessa haittaa. Esim. Loiva nojakulma pienentää ilmanvastusta, mutta toisaalta vaikeuttaa tasapainoilua ja saattaa heikentää jalkojen verenkiertoa.
Jukka
Yhdistelmä oli nyt 92 kiloa. Joten ensivuoden kilot vois olla 90. Tän kevään sporttisen ajan kiloilla olis ollut nyt jo alle kiloo.
Ehkä se tuntuu enemmän sitten tunnin ajossa kuin 12 tunnin.
Yksi keskeinen mittari kokonaisilmanvastukseen on poikkipinta-ala. Tähänhän vaikuttaa sitten istumakulma kaikkein eniten, mutta myös istumakorkeus ja renkaiden paksuus. Sinänsä paksumpi rengas ei rullaa huonommin, mutta QDssa oli renkaiden poikkipinta-ala tupla mun 28 mm renkaisiin nähden. Isoin merkitys oli varmaan tuo kuviointi, sen kuuli jo äänestä, että kovin hyvin rullaavat kumit ei ollut. Omassa Metassani, kun ensimmäisen kerran laskin penkin siitä normaalisti käyttämästäni kulmasta kaikkein makaavampaan, niin näppituntuma samalla reitillä oli, että keskinopeus nousi noin 2-3 km/h. Se olisi 12 h kisassa ainakin 20 kilometriä lisää.
Omassa Metassani, kun ensimmäisen kerran laskin penkin siitä normaalisti käyttämästäni kulmasta kaikkein makaavampaan, niin näppituntuma samalla reitillä oli, että keskinopeus nousi noin 2-3 km/h. Se olisi 12 h kisassa ainakin 20 kilometriä lisää.
Edellyttäen ettei tuo nojakulman lasku aiheuta verenkierto, kramppi tai muitakaan oireita tai tee ajamisesta epämiellyttävää jolloin taukoväli tihenee ja ne pitenee