Minulla on triken hankinta prosessissa (sen rakenteilla olevan sähköhirviön lisäksi) ja välitysten arpominen on hieman hakusesssa. Periaatteessa olen innokas mäkimies, osittain ehkä olosuhteiden pakostakin; joka tapauksessa haluaisin pystyä jatkamaan isojen nousujen saalistamista trikelläkin, mutta mutta... välitykset haluaisin saada suht oikeiksi jo heti uutuuttaan. Tässä on kuitenkin joukko asioita, jotka eivät ole itselleni tuttuja ja foorumilta saattaisi löytyä apua:
- Kuinka paljon pienempää välitystä trikeen pitäisi laittaa verrattuna maantiepyörään, isoja nousuja ajatellen? Iso nousu = 2 tuntia jyrkästi ylöspäin yhtäjaksoisesti, HC luokitus Tourissa. Esimerkiksi Mont Ventoux Bedoinista tai vaikkapa Alpe d'Huez.
- SRAM Dual Drive näyttäisi hyvältä ja budjetin mahdollistamalta ratkaisulta, jolla saa ison välitysalueen, siis pientä mäkiin ja yli 50 km/h max polkemisnopeus alamäessä. Mutta kun kukaan, ei ketään, ei koskaan ole moisesta kokenut, niin olenko ostamassa sikaa säkissä?
- Olisiko viisaampaa ottaa kuitenkin perinteinen etuvaihtajasysteemi, jotka tunnen ja osaan säätää entuudestaan?
Taustatietoa tilanteesta: maantiepyörissä kompaktikammet 50-34 ja mäkileireillä mäkipakka, 12-29. Tihein välitys 2.5 m. Tällä yhdistelmällä Ventouxlle bedoinista 1h52 viime alkukesästä ja Alpe d'Huez 1h33 Marmotten loppurutistuksena heinäkuussa. Ikää 54, ei huippua, ei huonoa, kohtuullista aktiivipyöräilijän menoa kai. Triken valinta on osumassa 20" HPV Scorpion FX, johon saisi tuon Dual Driven suoraan tehtaalta.
Näitä olen laskeskellut: trike-kuski yhdistelmä on noin 15% raskaampi kuin maantieversio -> laitetaan 15% tihempi välitys (onko järkevä johtopäätös?), siis 2.17 m. Sen saisi 20" trikessä perinteisellä maantiekampisatsilla 53/39 ja 12/29 pakalla, tihein välitys 2.1 m... mutta suurin vain 7.0 m, joka vastaa 42 km/h vauhtia 100 rpm:llä. Hintsun vähältä tuntuu, kun on niitä loivia alamäkiäkin, faux-platteja, joskus. Yli 50 km/h pitäisi päästä, huutaisi siis 60 piikin eturieskaa. Toimiiko tuollainen edes 39 pikkurieskan kanssa? Dual Drive on tämän vuoksi kovin houkutteleva.
Dual Drivestä on huonosti tietoa netissäkin, ja voi olla, että laskelmani ovat metsässä (korjatkaa), mutta oman laskuoppini mukaan 50 eturieskalla, Dual Drivellä ja 11-34 SRAMin pakalla saisi 59 km/h max 100 rpm:llä ja ylämäessä 80 rpm:llä vauhti olisi vain 8 km/h. Nuo numerot olisivat juuri oikeilla tuumilla.
Kokemuksia, ajatuksia, mielipiteitä, pohdintaa?
Edit: tulipa taas tylsä pitkä teksti. Laitan viihdykkeeksi kuvia. Elvistelykuvia viime kesältä.
Marmotte 2014 profiili Garmin 510 loggaamana ja Stravan renderöimänä:
Poseerauskuva harjoittelulenkillä Alpe d'Hueziltä. Ketju isolla eturieskalla
Mont Ventoux:n loppunousussa, klubileiri toukokuussa 2014. Kaikki oli jo annettu, aivot sammutettu:
Col du Glandonin nousussa, taustalla alhaalla Euroopan suurimman vesivoimalan tekojärvi, hyvä fiilis. Marmotte 2014:
Galibierin huippu lähestyy ja matka maistuu. Marmotte, heinäkuu 2014.
Laskussa Col du Galibierin ja Col du Lautaretin välillä, vauhtia niin paljon kuin huonopintaisella ja kaiteettomalla tiellä uskalsin. Jotkut meni kovempaakin :