Hei vaan kaikille, olen uusi käyttäjä foorumilla ja vähän aiheesta luettuani olen päättänyt sijoittaa omaan nojapyörääni. Pääasialliset tarkoitukset ovat auton käytön vähentäminen ja käytännöllisen, mukavan ja vihreän kulkupelin löytäminen. Tulen käyttämään pyörää työmatkailuun, kaupunkiajoon, ehkä pienimuotoiseen retkeilyyn aluksi ja tulevaisuudessa ehkä jopa pidempiin reissuihin. Luultavasti en tule ajamaan talvella. Tavoitteena on että liikkuisin pelkästään pyörällä paikasta toiseen, päivittäin. Nopeus on valttia, ja mukaan pitäisi mahtua eväätkin, ehkä jopa kauppakassit.
Olen päättänyt sijoittaa altaohjattavaan Challenge Hurricaneen joko Allround paketin, tai Heavy-duty paketin kanssa. Tilauskaavake/osat (pdf)
Pyörän varustus ilman mitään paketteja: SRAM X.7 rear derailleur, SRAM SX.5 twistshifters, KMC X9 chain aluminium 60/42/32 chainset, Cassette 9v 11-32, Jet rims, Sapim spokes, Avid BB5 mechanical brakes.
"Allround package", Avid BB7 mechanical diskbrakes, Day rack, Mudguards, Kickstand, Ventisit comfort / Novosport seatpad.
"Heavy-duty package", 3x9v SRAM X.9, Cassette 11-34, Heavy-duty hubs, Avid BB7 mechanical diskbrakes, Day rack, Mudguards, Kickstand, Ventisit comfort / Novosport seatpad.
Lisäksi Bar-end shifterit. Väriksi tulee Apple green metallic, koska se on yksinkertaisesti vaan niin päräyttävän hieno.
Vaikein päätös on Allroundin ja Heavy-dutyn väliltä valitseminen. Haluaisin vähän vastakkainasettelua Allround ja Heavy-duty paketeille, kannattaako maksaa isommasta vaihdeskaalasta, 11-34 cassettesta ja heavy-duty hubeista 155€ ylimääräistä? Mitä käytännön hyötyä näistä ominaisuuksista on? En tunne pyörän mekaniikkaa kovin hyvin ja olisin kiitollinen jos joku ystävällinen henkilö voisi selventää minulle mitä ominaisuuksia nämä osat parantavat, mitä hyötyä niistä on ja mitä ne tekevät.
Tässä vielä muutama kysymys mihin en ole vielä löytänyt vastausta
- Mitä eroa on Ventisit comfort ja Novosport istuinpäällyksillä?
- Onko joku ominaisuus / osa niin tarpeellinen ettei sitä kannata jättää pois? esim. niskatuki, 3x9 vaihteet, tm?
- Mihin hurricanen kickstand tarkalleen ottaen asennetaan? ("mount on end of the rear swing arm")
- Mitä eroa on renkailla? (Kojak, Schwalbe Marathon, Big Apple [ei lokasuojia, ei vaihtoehto], Durano)
- Twistshifters vs. Bar-end shifters?
Tässä nyt kaikki mitä tulee mieleen tältä istumalta, suuri kiitos ja kumarrus kaikille jotka jaksavat vastata!