Pastori kirjoitti:Minkälaisen moottorin ympärille kasaisit? Mä en ole ihan kartalla tästä että miten olisi viisasta näitä hankkia? Mutta tää lennokkiosastolta tullut ei pakettiratkaisuihin perustuva systeemi vaikuttaa hyvältä.
Vaihtoehtoja on kolme. 250W vaihde, 500W vaihde, 1000W suora. Pirullista noissa on se että ne ovat kaikki lähelle saman hintaisia, jos ostaa pelkän moottorin.
250W-motti on alkanut houkutella monesta syystä. Kestävyydeltäänhän se ei suoravedolle pärjäisi, varsinkaan mun käytössä. Olisi kevyt ja halpa. Kunhan leikin ajatuksella.
56mm fillarinvanne 3mm pinnoilla voisi ehkä kestää riittävän hyvin. Näinä pääkaupunkiseudun tappajasepelikeväinä tuo mopon rengas on kyllä mahtava. Ei paljon sepelit kiukuttele.
Lisäksi sen kulutuskestävyys on hurja. Olen ajanut sillä nyt vajaat 5000km, ja toinen 5000 menee vielä ihan hyvin. Ehkä enemmänkin. Kestää +10 000km tässä käytössä.
Noilla Greencyclen seteillä ilman akkua on mielestäni hyvä lähteä liikkeelle. Akuksi voi sitten tilailla ja viritellä sen mikä omiin vaatimuksiin sopii.
Voi toki ostaa myös pelkän moottorin, ja pinnata sen sitten itse ja hankkia sille haluamansa kontrollerin, jne. Riippuu DIY-henkisyyden asteesta.
Jos modernissa kinnerissä vain noin kolmasosa painosta on takapyörällä, ja kuski sporttinen kevyt, niin takakiekolle jää vain joku 30-40kg. Ei ihme jos vähän hiekalla sutii.
Lennokeista kun tuli vielä puhe, niin tuossa on joku kuva mitä kaikkea väsäsin ennen. Fw-200 Condorin toimiva laskuteline, ensimmäinen versio.
Kärkiväli oli kolmen metrin luokkaa. Ihan hyvin toimi testilennoilla.
Mallilennokkitouhu ei ole millään muotoa poliittista. Siellä väännetään punatähteä ja hakaristiä koneeseen ihan samalta historiallis-esteettiseltä pohjalta.
Kuten tunnettua, maailman kaksi hienointa nelimoottorista ovat Fw-200 ja Lockheed Constellation.