Onko kellään jäänyt pyörimään ylimääräistä tai tietääkös joku mistä halvalla saa? Eli siis perinteinen avoratasvaihteinen 20" kiekko tarvittaisiin, nojakista nykyinen lainassa.
Tässäpä videonpätkää soutupyöräprojektistani:
Onko kellään jäänyt pyörimään ylimääräistä tai tietääkös joku mistä halvalla saa? Eli siis perinteinen avoratasvaihteinen 20" kiekko tarvittaisiin, nojakista nykyinen lainassa.
Tässäpä videonpätkää soutupyöräprojektistani:
Mielenkiintoinen peli tuo sinun trikesoutunojakkisi.
Onko siitä ollut enemmänkin juttua näillä sivuilla? Jos ei, voisitko panna siitä kuvia ja kertoa sen rakenteesta?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Olen jo kauemmin pohtinut "punttisali pyörillä" -laitetta, jolla voisi kuntoilla koko kropan työmatkoja ajellessa. Vaijeri on järjestelty siten että sitä voi nyhtää mihinkä suuntaan tahansa, menopelissä on ollut pidempi vetokahva jonka saa vapautettua soudusta melontaan / lapiointimalliseksi, kuva on hieman vanha. Lisärissa penkin edessä on kuviteltu hartiapunnerruksiin mutta todettu erittäin raskaaksi sillä jalat ei osallistu tällöin työhön.
Tällä hetkellä saa tehtyä vartalon kiertoja, ojentajaa, hauista ja soutuliikettä liukupenkillä.
Täytyy ensiksi saada laite turvallisesti soudettavaksi ja sitten mietitään mitä voisi lisäillä ilman laitteen painon nousua. Kunnon Jarrut ja jalkojen irroitus sekä kiinnitys nopeasti ohjauksesta olisi pohdittava paremmiksi. Ohjauksessa mersun ohjausiskunvaimennin mikä mahdollistaa koko laitteen toiminnan, ilman jäykkää vaimennusta laite mutkittelee soudettaessa ja tekee alamäissä vaarallisia koregrafioita.
Tuosta olisi kiva nähdä tarkempiakin kuvia veto puolen toteutuksista.
Melko mielenkiintoinen kapistus..
"Nostaa hattua ja kumartaa..."
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Ei ole oikein hyviä kuvia vetopuolesta, kapula->vaijeri-> "ostoskärrynpyörärissa" väärinpäin joka mahdollistaa vaijerin jokasuunnasta vedon -> tavallinen rissa etuakselin etupuolella jolla pudotetaan vaijeri alas runkoputkien väliin -> vaijeri "pleissattu" ketjuun kiinni -> ketju rattaalle -> ketjuun kiinnitetty soutulaitteen palautinkumi joka menee kahden pylpyrän kautta edestä taakse ja taas eteen.
Eli vaijerille kaksi rissaa, ketjulle ratas ja kuminauhalle kaksi pylpyrää.
Soututrike on tosiaan mielenkiintoinen uusi tuuttavuus. Onkohan niitä tehdasvalmisteisia? Ei ainakaan Googlesta ja Wikipediasta niitä löytynyt. Kaksipyöräisiä soutupyörihän löytyy, mutta kaksipyöräinenhän on aika onneton kaupunkiliikenteessä, ja mitä sellaisella tekee, jolla ei siellä voi ajaa.
Tulee mieleen variaatio, jossa Kettelwiesel-tyyppisen nojakin varustaisi soututrikeksi. Mielenkiintoiseksi ongelmaksi muodostuu ohjauksen järjestäminen. Tarvittaisiin erikoisnivel, joka mahdollistaisi etuohjauksen kädensijaa kääntämällä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
maasoutaja kirjoitti:Onko kellään jäänyt pyörimään ylimääräistä tai tietääkös joku mistä halvalla saa? Eli siis perinteinen avoratasvaihteinen 20" kiekko tarvittaisiin, nojakista nykyinen lainassa.
Mulla taitaa olla tuolla jossain tarvitsemasi kiekko jossain BMX raadossa. Käyn kattomassa. Saat sen jos löytyy ja kelpaa ja keksitään järkevä toimitustapa. Missäpäin majailet?
Kuopiossa ollaan. Saako siihen rataspakan kiinni, eli onko vapaakytkimellinen?
Niin ja kyllä niitä joitakin soututrikejä on ollut myynnissä ainakin joskus, tosin kaikki resiinatyyppisiä missä käsiohjaus ja täten liikerataa ei voi varioida.
Siinä on joku pakka kiinni - siinä on jotkut ketjuvaihteet. Käyn tuossa tyttären kanssa kaupparetkellä. Käyn samalla irrottamassa pyörän. Lisätietoa siis myöhemmin.
Kuopiohan on tuossa vieressä joten saadaan varmaan tarvittaessa ilmainen kaverikyyti järjestettyä - tai sitten ajelen siitä ohi kun mennään mummolaturneelle seuraavan kerran.
Hieno homma!
Kyllä minä voin siitä ihan rahaakin maksaa, matkahuoltokin käy jne. Ei ole kiire.
Tää on tämmöinen teräksinen. Kumit on rikki - mutta muuten näyttää ehjältä. Kyseessä on semmoinen BMX levyinen vanne - ei siis siro maantiekiiturin vanne.
Saat jos katsot tarvitsevasi. Tämä on kotoisin romuttamolta - ja mulla ei ole tälle käyttöä nyt eikä varmaan koskaan. Etsitään sille siis ilmainen kyyti, mikäli otat tuon - ettei tule turhia kustannuksia.
Mainiota! Kyllä kelpaa. Saan sitten ostotrikeni kasaan kun osat ei ole lainassa. Sumplitaan logistiikkaa.
Mielenkiintoinen kulkupeli. Olen itsekin pohtinut soutulaitteen ja pyörän yhdistämistä. Jos ohjauksen saa tarpeeksi vakaaksi, on tuollainen sisäsoutulaitteista tuttu vaijeriveto varmasti yliveto. Se sallii vapaan liikkuvuuden eikä pakota soutajaa toistamaan yhtä ja samaa liikerataa.
Kuinka raskasta soutaminen laitteellasi on ja miten on ylämäkien laita? Omissa kokeiluissani olen huomannut, että välitys tahtoo olla joko liian nopea tai liian hidas. Hollantilaisessa Thys-soutupyörässä ongelma on ratkaistu välityksellä, joka muuttuu vedon aikana. Vaijeri kulkee takarenkaalle asti ja rataspakka on korvattu alumiinista sorvatulla spiraalilla.
Tässä sivu, jolle on koottu erilaisia soutupyöriä:
http://rowingbike.free.fr/
Pyörässä on tällähaavaa 9 vaihdetta joista käytän vain suurimpia rattaita. Vaihteen saa varovasti naprattua vauhdissakin kun siirtää ketjua ja päästää kapulaa takaperin, tosin kerran on jäänyt sormi ketjun ja rattaan väliin. Helpohkosti voisi tehdä jousikuormitetun ohjurivivun rattaan yläpuolelle joka ohjaisi uudelle vaihteelle palautuksen aikana. Ylämäessä laite on raskas, alamäessä kauhistuttava.
Jos tämmöstä rakentelee niin vetovaijeri on tultava vaakatasossa eikä alaviistosta, muuten veto kohdistuu epäkkäisiin ja niskat on jumissa ennen kuin on postilaatikolla. Olen koittanut kopioida concept 2 soutulaitteen ergonomiaa pyörään.
maasoutaja kirjoitti:Täytyy ensiksi saada laite turvallisesti soudettavaksi ja sitten mietitään mitä voisi lisäillä ilman laitteen painon nousua. Kunnon Jarrut ja jalkojen irroitus sekä kiinnitys nopeasti ohjauksesta olisi pohdittava paremmiksi. Ohjauksessa mersun ohjausiskunvaimennin mikä mahdollistaa koko laitteen toiminnan, ilman jäykkää vaimennusta laite mutkittelee soudettaessa ja tekee alamäissä vaarallisia koregrafioita.
Kuvasta on vähän vaikea nähdä, mutta ajokäyttäytymisestä päätellen suosittelen, että suurennat jättöä oikein reilusti. Lisäksi harkitsisin souturissojen puomin kiinnittämistä runkoon ohjaavan eturungon sijaan. Suurempi jättö saa laitteen ohjauksen muuttumaan sitä jäykemmäksi - tai epäherkemmäksi, mitä kovempi on vauhti. Hiukan etukeno ohjausakseli (päinvastoin kuin tavallisesti) parantaisi sekin stabiilisuutta ja tuottaisi kaarteessa takarungolle kallistuskulmaa kaarteen suuntaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että takakeno ohjausakseli vaatii ohjausnivelen sijoittamista vielä kauemmas eteen, jotta myös geometrinen jättö lisääntyisi. Eturungon rissapuomi on ohjausakselin etupuolisena painona hyödyksi ohjauksen stabiloimiseksi, mutta ohjattuna soutaminen suurentaa ohjauskulmaa ja saa aikaan epästabiilisuutta. Laitan tähän kuvan liitteeksi, josta selviää mitä tarkoitan.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma