Tässä ketjussa keskustellaan Tw-Bentsin takajousitetusta tadpole-trikestä Tw-Trike-X.
(Pyörän todellinen malli on Performer Recumbents Trike-X-FRP, valmistajan kotisivu: http://www.performer.com.tw/)
Kerätään tänne näiden mallien omistajille ja ostamista harkitseville tarpeellista tietoa, kuten kokoamisessa huomioon otettavat seikat, tyyppiviat ja niiden korjaukset, mahdolliset viritysideat, ja tietysti kokemukset siitä millaisia nämä pyörät ovat ajaa.
Ensimmäiset 5 kappaletta saapuivat Suomeen syyskuussa 2007.
Etuakseli menee siihen asentoon mihin sattuu, ja runko pitää säätää suoraksi näillä ruuveilla:
Suurenna kuva
Nyt runko on suora... Hitsarilla on lipsahtanut kunnolla.
Suurenna kuva
Ainakin yhdessä pyörässä oli eri pituiset poljinkammet, tarkistakaa. Tässä 170 mm:
Suurenna kuva
Ohjausvarren kierre on rasvainen, se pitää puhdistaa ja siihen pitää panna ruuvilukitetta, muuten löystyy toisella kilometrillä. Säädä ensin raidetangon päillä auraus pois, niin että vanteiden etäisyys toisistaan on sama etu- ja takareunassa.
Ackermann-ohjausta ei ole, niin helppo kuin se olisi ollut tehdä... Mutkissa eturenkaat laahaavat ja ohjaus kampeaa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto
Suurenna kuva
Takavaihtajan kiinnityspisteen materiaali on liian ohutta, eli ruuvi on liian pitkä, jolloin ketju osuu ruuviin. Aluslevyllä ongelma korjautui.
Suurenna kuva
Tarakka kiinnittyy surkeasti ja heiluu sivuttain. Kiinnikkeestä istuimen yläpäässä alkaa kuulua rutinaa jos kuormittaa 10kg enemmän.
Alla olevassa kuvassa musta sähköteippi vähentää räminää:
Suurenna kuva
Tarakka osuu heiluessaan lokarin kiinnityspuikkoihin, joten teippiä tarvitaan kalkkeen vaimentamiseksi:
Suurenna kuva
Penkin kiinnitysreikiä piti viilata, koska eivät olleet osuneet kohdilleen:
Suurenna kuva
Ketjun paluuputki kannattaa kiinnittää kuvan mukaisesti kahdella nippusiteellä; takahaarukassa olevan siteen lukko estää putkea kiipeämästä haarukan kylkeä:
Tarkempi laajakulmaisempi kuva
Iskunvaimentimen tapit olivat liian ohuet ja naksuivat, paksunsin niitä keltaisella teipillä. Alempi tappi oli liian pitkä, tehtaalla oli jo pantu kaksi aluslevyä, mutta vasta kolmas lopetti lonksumisen:
Suurenna kuva
Etulokarin varsi kiristetään paikalleen "first" -tekstien keskellä olevalla ruuvilla. Ohjauskahvan ruuvit on ensin löysättävä.
Miten ohjauskahvan nauhan kietominen pitäisi päättää? Sovelsin nippusidettä, ruma:
Suurenna kuva
Vasemmanpuoleinen nippuside taivuttaa etuvaihtajan vaijeriputkea oikealle osumasta vasempaan poljinkampeen, ja seuraava nippuside estää vaijeriputkea menemästä puominkiristyssauman väliin liiskaantumaan. Kaksi nippusidettä oikealla pitävät vaijeriputkea paikallaan etu-takasuunnassa:
Suurenna kuva
Jarrut eivät pysy säädöissä, koska kuvan keskellä oleva mutteri oli useammassa pyörässä sormikireydessä ja ilman lukitetta.
Suurenna kuva
"Tw-Bents" -nimistä alumiinilätkää tarvitaan ainakin niskatukimuovin kiinni nipistämiseen:
Ackermann-ohjausta ei ole, niin helppo kuin se olisi ollut tehdä... Mutkissa eturenkaat laahaavat ja ohjaus kampeaa.
Tuo olisi korjattavissa tekemällä latasta välikappaleet ja lyhentämällä raidetankoa vastaavasti. Peter Elandin sivulla on taulukot ohjauksen optimointiin: http://www.eland.org.uk/steering.html
Ei kyllä anna hyvää kuvaa suunnittelun tasosta kun moinen perusasia on pielessä...
Tapasin aivan sattumalta Ydinlaskeuman pari päivää sitten ja pääsin kokeilemaan Tw-Trike-X:ää.
Hintaansa nähden pyörä vaikuttaa olevan aivan OK. Mutta ainakin meikäläiselle (180 cm) istuin oli liian pieni. Rungon jälkeen istuin on nojapyörän tärkein osa, jos se on väärän kokoinen tai ei sovi muuten selälle, niin ajamisesta ei tule mitään tai siitä ei nauti.
Kun on hankkimassa nojapyörää, niin valmistajalta pitäisi saada etukäteen tietoa, minkä kokoinen istuin itselle sopisi. Jälkeenpäin uuden istuimen hankkiminen ei ole helppoa tai halpaa. Verkkoistuin on siinä mielessä varma valinta, että yksi koko sopii suurelle osalle käyttäjistä, mutta kiinteästä istuimesta pitäisi olla useampi vaihtoehto eri kokoisille ajajille.