Kysymys liittyy tavoitteeseen saada HP Velotechnikin Scorpion-trikeen hiukan lisää "ilmajousitusta".
Nykyisellään mulla on Schwalben (perus) Marathonit, joiden koko on 40-406. Takarenkaan suhteen ei ole heikkoa, koska jousitus hoitaa kuopat, mutta etupää poimii pyöräteillä olevat poikittaiset katkot/urat niin "tarkasti", että olen alkanut miettiä pientä sijoitusta lisämukavuuteen. Yleensä olen pitänyt renkaissa noin 3-5 barin (45-70 psi:n) paineita, koska korkeammilla alkaa olla jo "kiskoilla ajamisen" fiilistä turhan paljon mun makuun.
Alla on listattuna relevantit vaihtoehdot Schwalben renkaista, muita valmistajia en ole vielä vilkuillut.
- Marathon (40-406): paino 470 g, paine 3-7 bar (45-100 psi)
- Marathon (47-406): paino 560 g, paine 3-5 bar (45-70 psi)
- Big Apple (50-406): paino 530 g, paine 2-5 bar (30-70 psi)
- Marathon Plus (47-406): paino 710 g paine 3-5 bar (45-70 psi)
Mulla ei ole varsinaisesti tarvetta Marathon Plussan tarjoamalle puhkeamissuojalle, koska en ole Oulussa kovinkaan usein onnistunut rikkomaan pyöränrengasta, joten siitä tulis oikeastaan vain lisäpainoa/hintaa verrattuna muihin. Mutta listasin sen nyt joka tapauksessa mukaan.
Varsinainen kysymys kuuluu siis, onko jollakulla kokemusta, tuoko renkaan paksuus lisämukavuutta? Ja nimenomaan 20 tuuman renkaissa. Asiaa on vaikea tietenkin arvioida asteikkolla 1-10, mutta olisko havaittavissa merkittäviä eroja.
Kaikenlaiset kommentit otetaan ilolla vastaan Kyseessähän ei ole rahallisesti mikään valtava sijoitus, mutta koska nykyiset renkaat ovat vielä ihan hyvässä kunnossa, en viitsisi "turhaa" hankintaa tehdä.
Jüssi
PS: Mielenkiintoinen uutuus ensi vuodelle olis Big Apple Liteskin, joka olis 100-200 grammaa nykyistä versiota kevyempi, mutta siitä ei ainakaan Schwalben sivuilla ollut pienempien kokojen tietoja, joten ehkä sitä ei tule saataville 20-tuumaisena...