Tökätäämpä tämmöinenkin topickki, kun karkaa pian tuo M5 keskustelu taas offtopickiksi:
TMS kirjoitti:En toisaalta usko että mikään kaksipyöräinen noja toimii talvikäytössä kovin hyvin. Trikellä tietysti pysyisi pystyssä, mutta kun muistetaan kommentit lumessa ajamisen toivottomuudesta triken kanssa, niin voidaan varmaan summata ettei nojapyörät todellakaan ole mitään talvipyöriä, vaikka kaatuminen onkin paljon turvallisempaa. Sääli.
Sanotaanko, että ikävä kyllä talvinojakkeja ei ole kaupallisesti saatavana. Kolmipyöräisen pitäisi olla suurilla renkailla ja reilusti yli puolet painosta vetävällä/vetävillä pyörillä. Eli isopyöräinen hipparion toimii, paitsi ehkä jyrkissä ylämäissä. Isopyöräinen takavetoinen delttatrike myös toimii, jos taka-akselin saa lukittua tönköksi. Isopyöräinen tadpolekin toimii, jos eturenkaat siirretään niin eteen että takapyörälle tulee riittävästi painoa.
Kaksipyöräisen taas "ryhdikkäällä" ajoasennolla, 50/50 painojakaumalla ja sopivalla istumakorkeudella, sekä tietenkin suurilla pyörillä. Kaupalliset isopyöräiset swb:t menevät liian etupainoisiksi jos penkin nostaa riittävän pystyyn. Pysty istuma-asento auttaa tasapainon pidossa ja jalan nopeasti ja tukevasti maahan saamisessa. Tasainen painon jakauma taas antaa riittävästi pitoa ohjaukseen ja vetävälle pyörälle, sekä pitää renkaat samassa urassa, eli jos eturengas menee jostakin, niin takarengas tulee samaa reittiä, eikä luisu sivuun.
Taitaa vain olla kuitenkin aika vähän talvinojakeille kysyntää, kun talviominaisuudet kuitenkin heikentää niitä toivottuja kesä ominaisuuksia.
Jukka