Vähän vaikea asennoitua miettimään talviajon problematiikkaa heinäkuussa, mutta ei voi mitään. Nojapyörä kiinnostaisi ja ajatukseni on käyttää sitä työmatkapyöräilyssä vuoden ympäri, ehkä muutamia lumisateisia aamuja lukuunottamatta.
Kiinnostukseni kohdistuu kolmipyöräisiin nojakeihin. Mielessä ovat olleet ICE Tricen ja HPVelotechnikin Scorpionin eri mallit, sekä hieman myös Hasen Kettwieselin mallit. Ehkä muitakin merkkejä (ja trike-tyyppejä) kannattaisi harkita, mutta näissäkin on riittänyt pähkäiltävää. Kokemukset menestyksekkäästä talvikäytöstä muilla kolmipyörillä kiinnostavat toki.
Nojakkien talvikäytöstä on ollut jonkin verran juttua tälläkin palstalla. Jousituksen tarpeellisuutta ei ole siinä yhteydessä kuitenkaan paljon korostettu. Oma kokemukseni talviajosta jousittamattomalla kaksipyöräisellä on, että ajaminen on usein hyvinkin epämukavaa epätasaisen alustan takia. Liukkaus ja pyörän hallinan työläys ovat toki kelistä riippuen vieläkin suurempia riesoja, mutta joka tapauksessa jousitus tuntuisi kolmipyörässä vähintäänkin hyvältä idealta.
Scorpionin tapauksessa (täys)jousitus tarkoittaisi fs-mallia, josta saa maksaa 600 e lisää pelkästään takajousitettuun fx-malliin nähden. ICE:n Trice -triket olisivat edullisempia ja niissä on periaatteessa täysjousitus (etujousitus ei kai ole Scorpionin fs:n luokkaa), mutta luin jostain käyttökokemuksena, että takapään elastomeerijousitus jäykistyy kylmässä. Siispä valinta näyttäisi kääntyvän helposti Scorpionin fs:n suuntaan. Hasen Kettwieselin tapauksessa täysjousitusta ei ole tarjollakaan, mutta geometriasta johtuen pelkkä takajousitus saattaisi sen tapauksessa riittää. Takajousitus löytyisi Lepus-mallista. Lepuksen korkea paino (25 kg) kuitenkin epäilyttää, ja tuon trike-tyypin soveltuvuus talviajoon muutenkin.
Scorpion fs ei ole suorastaan halpa, joten ennen tilaamista kuulisin mieluusti ehdotuksia muista talviseen työmatkailuun soveltuvista trike-vaihtoehdoista.