Niinpä
Helkamalla on aika hyvä lähtökohta tässä postipyörässä.
Niinpä
Helkamalla on aika hyvä lähtökohta tässä postipyörässä.
Workcycles tekee kans melkein hyvää mallia. Penkin putki on oikeassa kulmassa, mutta kampikeskiö on harmillisesti jäänyt liian taakse.
Helkamalla oli taannoin Rahti-niminen pyörämalli, jossa oli tukevan näköinen "eturitsi". Kiekot oli 406-vannekoolla (20-tuumaiset).
Joo, tuttu malli. Tässä kuva.
On muuten melkoisen hyvän näköinen!
Vilijami kirjoitti: ↑18 Maalis 2022, 17:56Electran Townie step thru malli ois aika hyvä, ni ei tarvi huonon jalankaan nousta niin korkealle istumaan mennessä.
Mutta: ainakin euroopan saatavuus nyt huono, runko on harmillisesti alumiinia ja mitenkähän on, jos tuohon vaihtaa 140mm kammet, niin yltääkö penkiltä enään kummatkin jalat maahan?
Minulla on ollut viime syksystä Townie ja olen tosi tyytyväinen siihen. Jalat ei ihan ylety maahan penkiltä - voi johtua siitä että on isommat 622- kiekot. Toinen syy voi olla että pitemmällä polkijalla ajoasento muuttuu lähemmäs "normi"pyörää, kun satulaputken kulma on aika pysty.
No niin. Eka hankinta on tehty tulevaan CF pyörään. 140mm kammet 36T rattaalla ja hinta 30€.
Olen jahkaillut moottorityypin valintaa.
Etumoottori on ollut mieleinen, koska silloin jalkajarru jää ongelmitta käyttöön ja lempparivaihteisto Nexus 3. Tämän talven ajelut osoittivat kuitenkin, että sähköveto eturenkaassa ei ole paras vaihtoehto liukkaalle.
Keskimoottoreista löytyy Tongsheng tsdz2 jalkajarruversiona. Tätä saa vain 36v 250w tai 350w vesioina ja käsikaasumahdollisuus jää pois, koska moottori pyörittää kampia. Tässä moottorissa on vääntötunnistin, jonka kehutaan olevan mukava poljintunnelmaltaan. Hintaa on noin 350€. Samaan hintaan voi myös valita vapaaratasmallin (ei jalkajarrulle), jolloin käsikaasu toimii ja tehon saa valita 36v 250w/350w tai 48v 500w/750w väliltä. Napavaihdetta voi käyttää jalkajarru ja vapaaratasmalleissa. Moottorissa huoltokohteena on muovinen hammasvaihde, joka kestää aikansa. Varaosana myydään myös metallista hammasvaihdetta, joka on kestävämpi ja äänekkäämpi.
Toinen keskimoottorivaihtoehto olisi Bafang BBS02B 36v 500w/48v 750w vajaaseen 400€ hintaan. Polkimien vääntötunnistinta ei ole, vaan kadenssitunnistin. Mekaanisesti lienee hieman kestävämpi kuin Tongsheng, mutta sähkövikoja kuulostaa olevan runsaammin. Ei jalkajarrumahdollisuutta. Nexusta voisi silti käyttää.
Takamoottoreista ehkä mieleisin olisi (MXus klooni) suoraveto 48v 1000w. Huoleton ja äänetön peli, koska ei hammasvaihteita. Jalkajarrumahdollisuutta ei ole ja avovaihde ainoa vaihtoehto. Hintaa tällä on alle 300€.
Onko mielipiteitä?
Akussa tulisi olla luokkaa 1000Wh.
Tällä Yosen tarakka akulla saisi 960Wh 350€ hintaan.
Itseltä ääni tuolle tsdz2:lle. Sellaisesta jokusen vuoden hyvät kokemukset työmatkapystärissä. Ei ole muovirattaat vielä pettäneet, tosin en ole moottoria kauheasti kurmuuttanut. Eli en ole jättänyt etenemistä vain sähkömoottorin huoleksi, vaan polkenut itsekin. No viime marraskuun jälkeen tämä pyörä ei ole ajossa ollut, koska 1CV...
Taannoin (vuosia sitten) ollut myös tovin etumoottorisetti yhdessä pystärissä. Ylämäissä (jos sellaisia ajoreiteille osuu) keskimoottori mukavampi, kun voi pienemmillä vaihteilla avittaa moottoria, ja vauhtia voi vapaammin tiputtaa moottorin siitä hyytymättä.
1CV:ssä on sitten taasen suoravetonapamoottori (750 W). Omanlaisensa luonteeltaan sekin. Letkeää vääntöä ja huoltovapautta. Mutta painava.
4Fat on saamassa tsdz2:n. Tuleepa sitten nojakissakin kokeiltua tuo keskiömoottori. Isoin kysymysmerkki sen kanssa on poljinkierrosten lasku akun jännitteen laskiessa, akun varauksen vähetessä. 1CV:ssä 120 mm kammilla on tullut yleensä pidettyä isompia kampikierroksia kuin tsdz2-pystärin 170 millisillä kammilla. 4Fatilla kuskin tarvii sitten vaan mukautua moottorin tahtiin... Ellei laita esim. jotain jännitteenkohotinta ennen moottoria.
Jos tuollaisen alkuperäiskuntoisen Rahti-pyörän hankkiminen kiinnostaa niin huomasin että sellainen tuli juuri myyntiin Fillaritorille: https://www.fillaritori.com/topic/25218 ... -helsinki/
koiravahti kirjoitti: ↑05 Huhti 2022, 08:53Jos tuollaisen alkuperäiskuntoisen Rahti-pyörän hankkiminen kiinnostaa niin huomasin että sellainen tuli juuri myyntiin Fillaritorille: https://www.fillaritori.com/topic/25218 ... -helsinki/
Isompi rengaskoko on tavoitteena ja CF ajoasento. Onneksi tuo sijaitseekin niin syrjässä, ettei tuu lähdettyä katsomaan
tm kirjoitti: ↑04 Huhti 2022, 20:50Itseltä ääni tuolle tsdz2:lle. Sellaisesta jokusen vuoden hyvät kokemukset työmatkapystärissä. Ei ole muovirattaat vielä pettäneet, tosin en ole moottoria kauheasti kurmuuttanut. Eli en ole jättänyt etenemistä vain sähkömoottorin huoleksi, vaan polkenut itsekin. No viime marraskuun jälkeen tämä pyörä ei ole ajossa ollut, koska 1CV...
4Fat on saamassa tsdz2:n. Tuleepa sitten nojakissakin kokeiltua tuo keskiömoottori. Isoin kysymysmerkki sen kanssa on poljinkierrosten lasku akun jännitteen laskiessa, akun varauksen vähetessä. 1CV:ssä 120 mm kammilla on tullut yleensä pidettyä isompia kampikierroksia kuin tsdz2-pystärin 170 millisillä kammilla. 4Fatilla kuskin tarvii sitten vaan mukautua moottorin tahtiin... Ellei laita esim. jotain jännitteenkohotinta ennen moottoria.
No hyvä että löytyy kokemusta jo tsdz2:sta. Se kyllä kiinostaa kovasti, koska tuntuu olevan diy tuunaajien suosiossa. https://endless-sphere.com/forums/view ... 28&t=79788 on pitkä ketju kyseisen moottorin tiimoilta. Open source softaa on tarjolla. Kampikierrosten kohotustakin käsitellään.
Vilijami kirjoitti:https://endless-sphere.com/forums/view ... 28&t=79788 on pitkä ketju kyseisen moottorin tiimoilta. Open source softaa on tarjolla. Kampikierrosten kohotustakin käsitellään.
Kiitos muistutuksesta! Tuolla aikoja sitten viimeksi käynyt. Tarviikin penkoa jossain välissä, mitä siellä mainittu kampikierroksista...
Tuossa ainakin jotain juttua https://endless-sphere.com/forums/view ... e#p1707722
Ja tuossa lisää https://endless-sphere.com/forums/view ... ilit=Tsdz2
Kevyttä puuhasteluintoa havaittavissa.
Sinkulan ketjunkiristin toimii hyvin jalkajarrullisessa. Tarvittava kiristysvara on pieni. Estää ketjun hyppimisen pois rattailta.
Akun siirsin stemmistä runkoputkeen. Ohjaus helpottui.
Tuulilasinpesunestekanisterista löytyy juuri oikea kourumainen muoto roiskeläppään. Halpa ja toimiva, joskaan ei aerodynamiikan huippua