Levyjarrujen säätö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
JTK
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Kesä 2011, 22:02
Paikkakunta: Helsinki

Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja JTK »

ICE Sprint X levyjarruissa ("Callisto mirrored mechanical disc brakes") vasen etujarru alkoi aluksi tuntumaan löysältä. Kahvaa sai painaa lähes pohjaan asti ennen kuin jarrutti kunnolla. Tämä korjaantui pikasäädöllä.

Myöhemmin alkoi kuulumaan napsahtava ääni kun jarrukahvan painoi pohjaan asti. Ääni tulee viimeisen muutaman millin aikana kun jarrukahvaa painaa pohjaan asti.

Olen pari kertaa saanut äänen pois säätämällä, mutta se palaa aina takaisin 50 - 100 kilometrin ajon jälkeen.

Ohessa kuva jossa ylemmät kuvat vasemmalta puolelta jossa ongelma on. Alemmat kuvat oikealta puolelta joka toimii OK.

Ensimmäinen kuva kun jarrukahvaa ei ole painettu. Keskimmäinen kuva kun jarrukahva on painettu pohjaan asti (viimeisen kuvan mukaan).

Napsahdus tulee jarrumekanismista kun se siirtyy ylemmässä keskimmäisessä kuvassa oikealle viimeiset muutamat millit.

Jos säädän pikasäädöstä tai itse jarrusta kaapelin pituutta, niin joko tilanne on että jarrut laahaavat tai sitten jarrumekanismi siirtyy tuonne oikealle reunaan asti ja tulee napsahtava ääni lopussa kun jarrukahva on niin pohjassa kuin se menee.

Olen tarkistanut jarrujen paikan löysäämällä pultit, painamalla jarrut pohjaan ja kiristämällä pultit. Ajaessa ei tule laahaavaa tai muuta ääntä. Ongelma on vain kun jarruttaa jarrukahva pohjaan asti.

Pyörällä/jarruilla on ajettu reilut 5000 km.

Saakohan tätä jotenkin säätämällä korjattua, vai onko joku komponentti rikki/vaihdon tarpeessa?

Jarrut.jpg

Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Levyjarrujen säätö / napsahdus kun jarrukahva pohjassa

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Onko jarrupaloissa enää kulutuspintaa jäljellä?

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3946
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrujen säätö / napsahdus kun jarrukahva pohjassa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sun jarrussa liikkuu vain toinen jarrupala joten kiristämällä vaijeria siirrät vain toista puolta lähemmäs ja vaikuttais että olet jo siirtänyt sitä liian lähelle. Eli sun pitäisi siirtää sitä toisen puolen palaa lähemmäs levyä. Yleensä sillä puolella on säätöruuvi josta saa siirrettyä jarrupalaa lähemmäs, sijaistee pinnojen puolella jarrusatulaa aivan keskellä satulaa. Se on yleisimmin joko 5mm tai 3mm kuusiokolokantainen.
Rusahdus ääni tulee kun yrität vetää vaijeiria liian pitkälle ja kiinnitys kohta osuu jo vaijerin ohjaimeen tai mekaniikka sisällä liikkuu liian pitkälle.

Jarrut~2.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö / napsahdus kun jarrukahva pohjassa

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 11 Heinä 2022, 19:18

Sun jarrussa liikkuu vain toinen jarrupala joten kiristämällä vaijeria siirrät vain toista puolta lähemmäs ja vaikuttais että olet jo siirtänyt sitä liian lähelle. Eli sun pitäisi siirtää sitä toisen puolen palaa lähemmäs levyä. Yleensä sillä puolella on säätöruuvi josta saa siirrettyä jarrupalaa lähemmäs, sijaistee pinnojen puolella jarrusatulaa aivan keskellä satulaa. Se on yleisimmin joko 5mm tai 3mm kuusiokolokantainen.
Rusahdus ääni tulee kun yrität vetää vaijeiria liian pitkälle ja kiinnitys kohta osuu jo vaijerin ohjaimeen tai mekaniikka sisällä liikkuu liian pitkälle.
Jarrut2.jpg

Arvelisin äänen tulevan vaijerin pään pyöreän tapin pyörähtämisestä jännityksen alaisena. Jarruvivun suuri kulmaliike kiertää vaijerin päätä vipuun kiinnittävää tappia, eikä se pyöri reiässään kitkatta. Kun kulma kasvaa vedon lopussa suureksi tappi pyörähtää uuteen asentoon ja aiheutta äänen. Voitele vaijerin tapin ja vivun liitos, niin voi kadota tuo murhe, mutta säädä myös se vastapuolen jarrupala, kuten Wacky tuossa yllä kertoi, niin katoaa myös liian suuri vivun liike ja siten myös aihe tuolle napsahdukselle. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Mikä jarrumalli tämä on

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikä jarrumalli tämä kuvan Shimano on ja mitkä palat siihen pitäisi hommata. Ajelee kaikissa keleissä, joten varmaan orgaaninen palamateriaali olisi hyvä, mutta mitä pitää tietää jarrusta, kun menee palakauppaan.

IMG_20220711_145847.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Härski »

Muoto. 🤔

Nappaa vaikka foto alkuperäisestä, jos ei voi olla sitä väliä vehjes pois liikenteestä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 11 Heinä 2022, 23:12

Muoto. 🤔

Nappaa vaikka foto alkuperäisestä, jos ei voi olla sitä väliä vehjes pois liikenteestä.

Tuo on juuri se ongelma. Ei voi olla pois liikenteestä muuten kuin tuon remontin ajan. Ajattelin, että joku tunnistaisi mallin ja voisi suoraan sanoa, mitkä palat tuohon sopii. Palat voisi tilata valmiiksi eikä remontti sitten aiheuttaisi häiriötä liikennekäyttöön.

ED: Tämän teksti viittaisi siihen, että mikä vain Shimanon jarrupala kävisi. Mikä on riski, ettei tämä kävisi.

Shimano jarrupalat.jpg
Shimano jarrupalat.jpg (66.29 KiB) Katsottu 5448 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti: 12 Heinä 2022, 08:53

Ajattelin, että joku tunnistaisi mallin ja voisi suoraan sanoa, mitkä palat tuohon sopii.

Ei kai sillä pyörällä koko ajan ajeta? Eli taukopaikalla nappaa vaan irti palan ja ottaa sen kuvan silloin?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti: 12 Heinä 2022, 10:03
jori kirjoitti: 12 Heinä 2022, 08:53

Ajattelin, että joku tunnistaisi mallin ja voisi suoraan sanoa, mitkä palat tuohon sopii.

Ei kai sillä pyörällä koko ajan ajeta? Eli taukopaikalla nappaa vaan irti palan ja ottaa sen kuvan silloin?

Ei osoittautunut tarpeelliseksi. Shimanon levyjarruissa on vain kahta muodoltaan erilaista jarrupalaa, jotka nekin taitavat mitoiltaan sopia toistensa länkiin ilman ongelmia. -Mikäli oikein käsitin. :roll: Korjatkaa, jos käsitin väärin. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JTK
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Kesä 2011, 22:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja JTK »

Saukki kirjoitti: 11 Heinä 2022, 19:11

Onko jarrupaloissa enää kulutuspintaa jäljellä?

En ole tarkistanut miltä jarrupalat näyttävät, mutta tuntuvat toimivan muuten ihan OK.

Wacky kirjoitti: 11 Heinä 2022, 19:18

Sun jarrussa liikkuu vain toinen jarrupala joten kiristämällä vaijeria siirrät vain toista puolta lähemmäs ja vaikuttais että olet jo siirtänyt sitä liian lähelle. Eli sun pitäisi siirtää sitä toisen puolen palaa lähemmäs levyä. Yleensä sillä puolella on säätöruuvi josta saa siirrettyä jarrupalaa lähemmäs, sijaistee pinnojen puolella jarrusatulaa aivan keskellä satulaa. Se on yleisimmin joko 5mm tai 3mm kuusiokolokantainen.

En nyt ole ihan varma mitä ruuvia tarkoitat. Oheisessa kuvassa 3 ja 6 ilmeisesti eivät edes ole säädettäviä, sillä ainakaan kuusiokoloavaimet 2; 2.5 ja 3 milliä eivät niihin käy. Muihin käy 5 millin kuusiokoloavain.

"sijaistee pinnojen puolella jarrusatulaa aivan keskellä satulaa" => eli ulkopuolella, joten tuo 1, 2 tai molemmat?

Yritin etsiä näille käyttö/asennusohjetta, mutta en löytänyt. Löytyyköhän tätä mistään netistä?

Eri puolet.jpg

Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla ainaskin on kolmee erillaista palamallia käytössä . SLX on omansa , vaikka on lähes saman näkönen kuin vaijerivetosessa. Se on jokusen millin leveempi ja proviililtaan inansa matalampi . Siten on täysin näistä kahesta poikeeva . https://www.bikester.fi/pyoranosat/jarr ... v1=Shimano Täältä niitä erillaisia helpommin löytää. 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä videossa näytetään, miten kiinteä jarrupala säädetään 5 mm kuusiokoloavaimella. Video on valmiiksi kelattu kohtaan, jossa tuo tehdään.
https://youtu.be/m08H8x4prxU?t=87

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 923
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kuvassa ruuvi nro 3 näyttää olevan torx kannalla. Mikäli säätö tapahtuu tuolla, niin kokeilisin Tx20 tai Tx25 avaimia.

Edit. Ruuvi nro 6 näyttää kanssa Torx kannalta.

Nojapyörätön kurvailija.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä en hahmota kuvista, mistä päin ne on otettu. Kokonaisuus ei hahmotu, eikä mustuuden takia oikein yksityiskohdatkaan. Ruuvinpaikkoja esitellessä on tärkeää, että näkyy koko jarru, jotta hahmottuu, miten päin jarru on kuvassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JTK
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Kesä 2011, 22:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja JTK »

jori kirjoitti: 12 Heinä 2022, 12:28

Minä en hahmota kuvista, mistä päin ne on otettu. Kokonaisuus ei hahmotu, eikä mustuuden takia oikein yksityiskohdatkaan. Ruuvinpaikkoja esitellessä on tärkeää, että näkyy koko jarru, jotta hahmottuu, miten päin jarru on kuvassa.

Ongelma on vasemmassa etupyörässä.

Ensimmäinen kuva (jossa numerot 1/2/3) on vasemman etupyörän ulkopuolelta.
Toinen kuva (jossa numerot 4/5/6) on otettu vasemman etupyörän sisäpuolelta.
Viimeinen kuva on otettu jarrujen alapuolelta.

Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)

Vastaa Viestiin