Tässä vielä kuvat joissa näkyy enemmän.
Ulkopuolelta:
Sisäpuolelta:
Alhaalta:
Tässä vielä kuvat joissa näkyy enemmän.
Ulkopuolelta:
Sisäpuolelta:
Alhaalta:
Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)
Kiitos kuvista.
Tuossa jarrussahan on symmetrinen vipu ja molemmat jarrupalat liikkuvat. Niitä säädetään vivun tyven keskellä olevalla ruuvin (Torx 20-30 ?) avamalla aukeavan kannen alta. Avaa kansi ja ota kuva sieltä sisältä, niin tutkitaan, miten tuo on tehty. Molemmilla puolilla lienee samanlaiset kannet. Voi tietysti olla, että tuo vipu on kytketty liikeruuviin vain tuolla yhdellä ruuvilla puristamalla, mutta se selviää, kun avaat kannen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Näiden kuvien perusteella voi sanoa lähes varmasti että olin väärässä siinä arviossa että kyseessä olisi vain yhden puolen jarrupalaa siirtävä jarru. Kyseiset mekaaniset levyjarrut on sen verran harvinaisia että arvelin sen olevan vain toispuoleinen.
Ruuvit 3 ja 6 pitäisi olla ne säätöruuvit. Voi toki olla ettei tuossa mallissa ei yksinkertaisesti ole säätöä koska palojen odottaisi kuluvan samaa tahtia jos ne on lähtökohtaisesti asennettu oikein. Monet noista halppis jarruista käyttää Shimanon B-sarjan jarrupaloja, mutta vain irroittamalla todellisuus selviää niistä.
Minulla on eräät tällaiset molempia jarrupaloja liikuttavat mekaaniset, ja niissä palan etäisyyden säätö on piilotettu isomman kuusiokolon/torxin taakse. Kuin tässä tapauksessa säädön 3 ja 6 sisällä reilun sentin syvyydessä olisi pienempi kuusiokolo/torx. Ulompi "säätö" kiinnittää jarrusatulaan vivun, jota vaijeri liikuttaa.
Punainen on ulompi näkyvä säätö. Sisällä piilossa on sininen, joka oikeasti liikuttaa jarrupalaa. Sisemmän säätöruuvin kuusiokolon koko on minulla ehkä 2,5mm tai 3mm. Säätö onnistuu isomman kuusiokolon läpi.
Veikkaisin että B-sarjan jarrupalat, mutta tarttis kuvan vähän eri kulmasta että voisi sanoo varmasti. Lisäksi shimano usein laittaa jarrusatulaan mallinumeron pinnojen puolelle.
Eli shimanon jarrupaloista selviää aika paljon jos ottaa ns. ripustus kannasta kuvan.
Callisto jarruun menee G tai J-sarjan shimano palat
https://www.recumbenttrikestore.com/pro ... ical-disc/
Wacky kirjoitti: ↑12 Heinä 2022, 23:09Veikkaisin että B-sarjan jarrupalat, mutta tarttis kuvan vähän eri kulmasta että voisi sanoo varmasti. Lisäksi shimano usein laittaa jarrusatulaan mallinumeron pinnojen puolelle.
Eli shimanon jarrupaloista selviää aika paljon jos ottaa ns. ripustus kannasta kuvan.
Auttaako nämä ?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tähän menee "BO1S" palat ja säätö on mailman helpoin .
Eli oikein arvasin, kun tätä arvelin.
Entäs se säätö, voitko opastaa. Tai sekin riittää, että selviää, mikä jarru tuo on malliltaan, niin osaan kyllä hakea ohjeen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
https://www.youtube.com/watch?v=tdsOEDR07Js Olisiko tästä apua.
Nojanalle kirjoitti: ↑13 Heinä 2022, 18:52https://www.youtube.com/watch?v=tdsOEDR07Js Olisiko tästä apua.
Ok, auttoi tosiaan tuo video. Ymmärsin ironian. TUossa jarrussa ei siis ole mitään säätöä, vaan se säätää itse itsensä. On siis varmasti maailman helpoin, kun mitään ei tarvitse tehdä. Ainakin minulle se on helppoa. Pidän siitä, kun ei tarvitse tehdä mitään.
Lisäsin tähän koosteeksi linkit noihin kuviin, niin löytyvät kaikki tarpeelliset samasta viestistä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Keskitys on kaikki säätö mitä siihen tehdään ja jos jarrun männät toimii hyvin niin kerta keskitys riittää.
jori kirjoitti: ↑12 Heinä 2022, 13:28Kiitos kuvista.
Tuossa jarrussahan on symmetrinen vipu ja molemmat jarrupalat liikkuvat. Niitä säädetään vivun tyven keskellä olevalla ruuvin (Torx 20-30 ?) avamalla aukeavan kannen alta. Avaa kansi ja ota kuva sieltä sisältä, niin tutkitaan, miten tuo on tehty. Molemmilla puolilla lienee samanlaiset kannet. Voi tietysti olla, että tuo vipu on kytketty liikeruuviin vain tuolla yhdellä ruuvilla puristamalla, mutta se selviää, kun avaat kannen.
Kesti vähän, että sain hankittua sopivan Torx-työkalun. Olivat itseasiassa Torx 10. Tai ainakin silä aukesivat, kun Torx 15 oli jo liian iso.
Molempien puolien alla samanlainen "hammasratas". Ei ainakaan sormivoimin suostunut pyörimään. Onkohan nuo säätöä varten ja mikä on sopiva työkalu tähän? Vai puuttuuko noista säätömahdollisuus ja jarrupalan vaihto on ainoa keino?
Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)
Nosta vipu ylös hammastetun navan päältä, kierrä hammastettua päätä jarruttavaan suuntaan yhden hammasvälin verran. (Tekstipuolella myötäpäivään vastapuolella vastapäivään) Sama homma toiselle puolelle ja vivut takaisin urilleen. Vipu jää näin ulommas ja jarruun jää 40 astetta enemmän kiristysvaraa ja toimii myös täysjarrutuksen aikana.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
En ihan hirveesti suosittele tekemään tuota jorin ehdottamaa, koska saatat hyvinkin onnistua purkamaan koko jarrun sitä yrittäessä. Tuossa jarrussa ei vain näytä olevan mitään säätöä. Otappa kuva jarrupaloista niin nähdään miten kuluneet ne on.