Sitten vaan sopivasti kuristamaan tehoa ja mahdollisesti lyhentämään välitystä.
Moottoripolkupyörä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Kuvamanipulaatio noin 150-200mm jatketusta jääkäristä KO D4 moottorilla.
Re: Moottoripolkupyörä
V-moottori olisi komja!
Laita toinen sylinteri viereen, vaikka vain koristeeksi!
Runko tulee hontelon näköiseksi noin pitkänä, pitäisikö putkikokoa kasvattaa pykälällä? Vaikka jo tukevuuden nimissä. Vinoputki keskiöltä emäputkelle olisi lujuuden kannalta kriittisin ja polttoainetankki vaakaputken päällä hämää silmää kivasti.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Ei tuossa ylemmässä kuvamanipulaatiossa oo oikein kultainen leikkaus kohdallaan. Pitää vielä suunnitella.
Moottori pitää kuitenkin olla mahdollisimman alhaalla.
Tällä lailla asennettuna on tosi ruma ja mulla täytyy kampikeskiö olla parikymmentä senttiä edempänä verrattuna tavalliseen mitoitukseen. Japanin malliin, molemmat jalat on yllettävä kunnolla maahan penkillä istuen ja silti penkiltä polkimille oltava oikea etäisyys.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Tuo Ruff Cycles Porucho ois mieleinen geometrian ja ulkonäön puolesta.
- Liitteet
-
- IMG_1349.jpeg (89.5 KiB) Katsottu 751 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Ja moottorikin sopii ihan kivasti. Omaan makuun vois ehkä olla vielä vähän alempana?
- Liitteet
-
- IMG_1350.jpeg (135.4 KiB) Katsottu 750 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
No jopa alkoi löytyä tyylikästä peliä!
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
NosSami asentaa tuon D4 kiinankopiomoottorin pyörään. Kehuu seuraavassa jaksossa, että ois yhtä hiljainen kuin Honda Monkeyn moottori (ja se tosiaan on rauhallinen hyrisijä) joka kuulostaisi erittäin hyvältä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Moottoripolkupyörä
Tässä vielä sisäänajovideo, jotta selviää tuo ajonaikainen käytös ja ääni.
https://www.youtube.com/watch?v=h1oWEfdjpto
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Laskeskelin huvikseen L1e-A ajoneuvon kustannuslaskelmia.
D4 polttomoottorisetin saa noin 150€. Polttoainetta kuluu 50cc 2-tahtimoottorissa mopo kokemuksen ja ilmoitetun perusteella 1,5L/100km. Oletetaan polttoaineen hinnaksi voiteluöljyineen 2,5€/L. Tämän päivän hinta 98 pensalle 2€/L. Polttoainekustannus 3,75€/100km.
Kiinalainen 1000w sähkömoottorisarja 1000wh akun kanssa maksaa noin 1000€, jos kotimaasta ostaa saman kiinansetin niin saa varautua 2000€ menoon. 1000wh on monen vuoden sähköpyöräilykokemuksella minimi. Nyt minulla on reilu 500wh ja se on ihan liian vähän.
Kaikkien kelien keskiarvokulutus 10wh/km. Siis 1000wh akulla ajaa 100km. 1000wh lataus maksaa 0,1€/100km.
Jos ajan 10v ja 2000km joka vuosi, siis 20000km kulut.
Sähkösetti: 1000€ + 200 x 0,1€ = 1020€
D4 setti: 150€ + 200 x 3,75€ = 900€
Meneekö se tosiaan näin, vai onko laskelmassani virhe?
Re: Moottoripolkupyörä
10 vuotta on pitkä aika, ja noilla kilometreillä kaikkea voi jo tapahtua... akku voi hiipua jo liikaa, tai polttomoottori kilahtaa/vaatia koneremonttia, vähintään tulppia tarvii vaihtaa.
Mutta teoriassa joo, pitkän aikaa vaatii kuolettaa isompaa alkuinvestointia.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Vaikka D4 moottori kuluisi loppuun puolessavälissä, siis 10000km kohdalla, niin pelkän moottorin saa 95€:lla.
Siis 900€ + 95€ = 995€
Eli sähkösetin takaisinmaksu tapahtuu noin 20000km matkalla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Moottoripolkupyörä
Vilijami kirjoitti: ↑18 Loka 2023, 11:28Laskeskelin huvikseen L1e-A ajoneuvon kustannuslaskelmia.
D4 polttomoottorisetin saa noin 150€. Polttoainetta kuluu 50cc 2-tahtimoottorissa mopo kokemuksen ja ilmoitetun perusteella 1,5L/100km. Oletetaan polttoaineen hinnaksi voiteluöljyineen 2,5€/L. Tämän päivän hinta 98 pensalle 2€/L. Polttoainekustannus 3,75€/100km.
Kiinalainen 1000w sähkömoottorisarja 1000wh akun kanssa maksaa noin 1000€, jos kotimaasta ostaa saman kiinansetin niin saa varautua 2000€ menoon. 1000wh on monen vuoden sähköpyöräilykokemuksella minimi. Nyt minulla on reilu 500wh ja se on ihan liian vähän.
Kaikkien kelien keskiarvokulutus 10wh/km. Siis 1000wh akulla ajaa 100km. 1000wh lataus maksaa 0,1€/100km.Jos ajan 10v ja 2000km joka vuosi, siis 20000km kulut.
Sähkösetti: 1000€ + 200 x 0,1€ = 1020€
D4 setti: 150€ + 200 x 3,75€ = 900€
Meneekö se tosiaan näin, vai onko laskelmassani virhe?
Tyypillisesti vika ei ole laskelmissa, vaan laskelmien perusteissa. Tämä on juuri se keino, jolla tiede nykyään saadaan osoittamaan todeksi epätosia asioita.
Sinulla näkyy lähtökohdissasi vinouma, joka pyrkii osoittamaan polttomoottorikäytön edullisemmaksi:
Vaadit sähkökäytöltä tarjonnan yläpään kapasiteettia, mutta polttomoottorilta alapään vaatimustasoa. Tonnin sijaan sähköasennussarjan saa myös puolella tuosta hinnasta ja polttomoottoriin saa menemään huomattavasti enemmän rahaa, kun siltä alkaa vaatia ominaisuuksia.
Molempien moottorien kulutukset on laskettu alakanttiin. Tuo 1,5 litraa sadalla on erittäin optimistinen kulutus katkottaiseen kylmäkäynnistyksiä sisältävään ajoon polttomoottorilla. Sähkökäytöllä tuolla kulutuksen arvioimisella alakanttiin ei ole suurta merkitystä, mutta polttomoottorilla on.
Akut saat ladattua kotona, mutta bensaa joudut käymään ostamassa tuon kymmenen vuoden aikana kymmeniä kertoja. Jos käyt harvemmin ja varastoit bensaa kotona, joudut luttaamaan sen kanssa ainakin sadan tankkauksen verran, joita tehdessä aina menee vähän ohi, kun polttoainetta kaadellaan astiasta toiseen. Lisäksi tulee vielä öljyjen sekoittaminen bensan sekaan. Tuo moottori vaatii neliprosenttisen öljyseoksen, joten joudut tekemään sekoittamisen itse. Tuollaista ei saa enää suoraan huoltamolta. Tässäkin menee osa kintuille. Lisäksi sinne huoltamolle pitää ajaa hakemaan niitä nesteitä.
Polttomoottori ei kokemukseni perusteella koskaan pysy kunnossa ilman huoltoja. Tulppia joudut ostelemaan tuon kymmenen vuoden aikana kymmenkunta kertaa ja varmasti jotain muutakin, letkua ja suutinta ym. Kaikki nämäkin pitää hakea jostain. Yleensä vieläpä autolla, koska mopo on rikki, eikä sillä pääse tuona aikana ajelemaan. Toki sähkövehkeissäkin on huollettavaa ja nekin vikaantuvat, mutta niiden vikaantumiset ja huollon tarpeet eivät ole säännöllisiä.
Laskit polttoaineen hinnan nykyhintojen mukaan. Nestemäisten polttoaineiden hinnat ovat nousseet historian aikana koko ajan ja kymmenen vuoden aikana niiden hinta on tähän mennessä noussut keskimäärin 45% kymmenessä vuodessa. Sähkön hinta noudatti polttoaineiden hintojen nousua vielä 90-luvulle, mutta tuon ajan jälkeen sen hinta on eronnut polttoaineiden hintakehityksestä ja ollut huomattavasti hitaampaa. Lisäksi sähkön hinta ei tässä laskelmassa näyttele merkittävää osaa.
Kun noille pienille lisäkuluille lasketaan arvo, muuttuu tuo marginaalinen polttomoottorin edullisuus näyttämään sähkökäytön marginaalista edullisuutta. Erot eivät ole suuria, joten pienetkin vinouman sisältävät unohtamiset ja huomioimiset laskelman perusteissa muuttavat laskelman tuloksen päinvastaiseksi. Tällaista on nykyään myös tiede. Näkökulma valitaan halutun tuloksen mukaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
jori kirjoitti: ↑18 Loka 2023, 12:52Vaadit sähkökäytöltä tarjonnan yläpään kapasiteettia, mutta polttomoottorilta alapään vaatimustasoa. Tonnin sijaan sähköasennussarjan saa myös puolella tuosta hinnasta ja polttomoottoriin saa menemään huomattavasti enemmän rahaa, kun siltä alkaa vaatia ominaisuuksia.
Niimpä juuri sähkökäytöltä vaadin tarjonnan yläpään kapasiteettia, joka ei ole paljon mitään sekään. Kuten sanoin, nykyisessä 500€ sähkösarjassa 540wh akku on aivan naurettavan pieni. Rangeahdistus vaivaa heti, jos kyseessä ei ole kaunis tyyni kesäkeli ja hyväkuntoinen tasamaan asfaltti. Silloin akku riittää, mutta muuten ei. Tuommoisilla olosuhteilla valitsen mielummin sähköttömän Twisterin, joka on heti valmis ajoon, eikä tarvi huolehtia akun lataustilanteesta. Tykkään muuten sähköpyörästä kovasti, mutta akut on se ongelma. Riittävän suuri akku painaa sitten ihan liikaa polkupyörälle.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Moottoripolkupyörä
Vilijami kirjoitti: ↑18 Loka 2023, 15:32jori kirjoitti: ↑18 Loka 2023, 12:52Vaadit sähkökäytöltä tarjonnan yläpään kapasiteettia, mutta polttomoottorilta alapään vaatimustasoa. Tonnin sijaan sähköasennussarjan saa myös puolella tuosta hinnasta ja polttomoottoriin saa menemään huomattavasti enemmän rahaa, kun siltä alkaa vaatia ominaisuuksia.
Niimpä juuri sähkökäytöltä vaadin tarjonnan yläpään kapasiteettia, joka ei ole paljon mitään sekään. Kuten sanoin, nykyisessä 500€ sähkösarjassa 540wh akku on aivan naurettavan pieni. Rangeahdistus vaivaa heti, jos kyseessä ei ole kaunis tyyni kesäkeli ja hyväkuntoinen tasamaan asfaltti. Silloin akku riittää, mutta muuten ei. Tuommoisilla olosuhteilla valitsen mielummin sähköttömän Twisterin, joka on heti valmis ajoon, eikä tarvi huolehtia akun lataustilanteesta. Tykkään muuten sähköpyörästä kovasti, mutta akut on se ongelma. Riittävän suuri akku painaa sitten ihan liikaa polkupyörälle.
Tuosta tulee tosiaan ongelma, kun vaatii sähköavustukselta paljon. Itse ajelin pari vuotta 200 Wh akulla ilman ongelmia, kunnes akku erään kaupunkireissun aikana katosi tarkalta.
Tuo pieni kapasiteetti riitti mainiosti, koska moottori oli nimellismitoiltaan 36V 250W. Kun ajoin tätä moottoria 6S (22,2V) akulla oli teho niin pieni, että pienikin akku riitti kivasti vaikka mihin. Kun käyttö oli suorakäyttö, eli akku kytkeytyi suoraan moottorin hiiliharjoihin, antoi se sitä vähemmän apuja, mitä enemmän oli vauhtia ja mitä pienemmäksi oli jännite laskenut. Aina se kuitenkin sen verran avusti, että pyörä kulki keveämmin kuin ilman tuota kevyttä Lipo-akkua. Ei tullut rangeahdistusta, kun voima loppui akusta hitaasti hiipumalla ja apuja tuli enimmäkseen vain hitaassa ylämäen pinnimisessä.
Ymmärrän kyllä, että nykyisissä sähköavuissa elektroniikka on laadittu pitämään tehot yllä maksimiajan, jonka jälkeen sähkö loppuu ja kotiin pitää ajaa kokonaan ilman apuja. Ehdottomasti pitäisi myös nykyaikaisiin sähköapuihin tehdä akun varaustilan mukaan laskeva jännite niin, ettei sähköapu kokonaan lopu, vaan hitaassa vauhdissa hieman avustaa vielä pitkään sen jälkeen kun muuten olisi moottorin teho alkanut pätkiä rajan alle putoavan jännitteen takia. Ainakin noissa pitäisi olla säästömoodi, joka tekisi säästön juuri näin, antaisi sähköistä apua vain silloin, kun se on eniten tarpeen.
Polttomoottorissakin pitäisi olla ns. varatankkihana, joka ottaa bensan parin sentin korkeudelta pohjasta ja vasta varatankille käännettynä imee pohjaa myöten. Jostain syystä nykymopoissa näitä en ole nähnyt. 70-luvulla sellainen oli kaikissa.
2010-luvun puolivälissä ajelin moposkootterilla Hervantaan töihin. Useamman kerran sitäkin jouduin työntämään, kunnes rupesin ajamaan etanabensalla. Etanabensa vaati kylmänä kunnolla kiihtyäkseen terästämistä oikealla bensalla, joten mukana piti olla pullo ysikasia. Tämä oli kytketty kaasarin imuletkuun liitettyyn y-haaraan ja letkussa mehumaijan puristin. Tuon puristimen avaamalla kääntyi polttoaineensyöttö varatankille kylmän koneen kiihdytyksiä varten ja päätankin etanabensan loppumisen jälkeen tankille ajoa varten. Ihan hyvin toimi, joskin ikävää luttaamista noiden erilaisten bensojen kanssa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma