Tw-Bents Adventure-plus 2008 -tyyppiviat, ajokokemukset jne.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Tw-Bents Adventure-plus 2008 -tyyppiviat, ajokokemukset jne.

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Adventure-plus, Tw-Bentsin halvin nojapyörä:
Kuva

Tämä viestiketju on luotu tietopaketiksi Adventure-plussan omistajille ja ostamista harkitseville.
Kerätään tänne:
-kokoamisessa huomioon otettavat seikat
-tyyppiviat ja niiden korjaukset
-viritysideat
-mielipiteet ajettavuudesta

Adventure-plus laatikosta:
Kuva
Suurenna kuva

-Pyörissä on vähemmän pinnoja kuin viimeksi.
-Ketjun ohjainrulla on siirretty penkin alle. 2007 mallissa rulla rasvasi housun oikean lahkeen.
-Etupuomin naarmuuntumisen estävä alumiinisovitin liukuu nyt paremmin, ilmeisesti halkaisijaa on suurennettu.

Kuten kaikissa Tw-Bentseissä, tässäkin tarvitaan ruuvilukitetta. Jos ei ole, kokeile jotain muuta liimaa, tai maalia.
Oikea ruuvilukite kovettuu leikkautuessaan ilmattomassa tilassa, eli vasta ruuvia kiristäessä. Kätevää:
Kuva
Kannattaa käyttää ei-vahvinta lukitetta, niin ruuvit saa vielä halutessaan irti.

Viime vuonna tarranauhat pysyivät heikosti penkissä kiinni, joten on paras edes pitää pätkät pitkinä. Kokeilin tällä kertaa pyyhkiä penkin asetonilla, josko penkki vaikka olisi ollut öljyinen muotin jäljiltä. Kuukauden päästä näkee miten käy.
Kuva
Kuvassa näkyy (heikosti) kuinka nipistin päänojan kankaan pysymään abs-muoviläpyskän ja penkin välissä.

Vaati melkoista sorminäppäryyttä saada mutteri tuon ruuvin vastineeksi haarukan sisään:
Kuva
Lokarit Biltemasta 11€, 26-tuumainen lokari näyttää edessä vähän oudolta, mutta toimii.

Tarakan puikot olivat liian lyhyet, löysin romarilta uudet, halkaisija 8mm:
Kuva
Vaihtoehtoisesti tarakkaa voi muutella niin että sen saa sopimaan vakio-osilla:
Kuva

Uusi penkin kiinnike paikallaan, penkin päällä alkuperäinen:
Kuva

Levyjarrujen säätö, katkelma Mantiksen kokoamisohjeesta:

Jarrupalojen säätämiseen olen kuullut kolme erilaista menetelmää:

  1. Silmämääräisesti: Säätöruuvit heikosti kiinni, niin että jarrusatulaa voi käännellä, satula keskelle suhteessa levyyn, ruuvataan molemmat palat lähelle levyä, suunnataan satula katsoen vaaleaa taustaa vasten, säätöruuvit kiinni estäen satulan kääntyminen niiden mukana, ja säädetään palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

  2. Lähelle liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, ruuvaa ei-liikkuva jarrupala tiukasti kiinni levyyn, kiristä säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

  3. Lähelle ei-liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, pidä jarrukahvaa pohjassa kun kiristät säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

Pidä huoli että jokaiseen säätimeen jää riittävästi kierrettä sisään, ettei kierre murru säädintä kolhittaessa esimerkiksi pysäköitäessä.

Vaijerit kannattaa rasvata, tai ruiskuttaa sitkeää öljyä injektioruiskulla ja -neulalla vaijeriputken päästä sen ja vaijerin väliin. Moottoriöljy on haitallista iholle, joten suojaa kädet jotenkin.

Hyvä englanninkielinen artikkeli ketjutyökalun käyttämisestä:
http://www.bicyclinglife.com/HowTo/ChangeAChain.htm

Viimeksi muokannut Ydinlaskeuma, 27 Joulu 2008, 15:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Tyhjät reiät penkin etukiinnikkeen takana...?...eikö asentaja tehtaalla epäillyt yhtään?
Kuva

No jaahas, eikös vaan siinä ole se sama penkin etureunan kiinnike josta valitin tehtaalle jo viime vuonna:
Kuva

Sama kiinnike teki viime syksynä tällaista jälkeä:
Kuva
Kuva
Kiinnike on lyhyt ja korkea, mittojen suhteet noin 1:3 , täysillä polkiessa kiinnike kolminkertaistaa jalkavoiman, ja lasikuitupenkkiin menee "riittävästi" voimaa.

Viimeksi korjasin penkin epoksilla ja 3mm alumiinilevyllä murtuneen kohdan molemmin puolin.

Nyt ratkaisuvaihtoehtoina olivat:
-odottaa uusia kiinnikkeitä
-ruuvata penkkiin vahvikelevy
-tehdä uusi kiinnike

Menin siitä missä aita oli korkein, eli tein uudet kiinnikkeet korkeussäädöllä ja suurennetulla leveydellä, jotta korkeutta säätäessä kiinnike ei osuisi alla oleviin pitkittäissäätöliu'un ruuveihin:
Kuva
Suurenna kuva
Materiaalina 6mm alumiinilevy, koska minulla ei ollut alkuperäisen osan kaltaista 5mm levyä. Reiät, hahlot ja taivutusurat on jyrsitty kotitekoisella 3-akselisella cnc-yläjyrsimellä, taivutus 300-asteisessa uunissa kuumentamisen jälkeen ruuvipuristimessa vanerijigiä vasten nuijien.

Kuvassa on toinen yritys, joka on jo käyttökelpoinen, mutta hieman kanittaa hahloissa, koska taivutusmenetelmä ei ollut tarpeeksi tarkka.

Vastaa Viestiin