Adventure-plus, Tw-Bentsin halvin nojapyörä:
Tämä viestiketju on luotu tietopaketiksi Adventure-plussan omistajille ja ostamista harkitseville.
Kerätään tänne:
-kokoamisessa huomioon otettavat seikat
-tyyppiviat ja niiden korjaukset
-viritysideat
-mielipiteet ajettavuudesta
Adventure-plus laatikosta:
Suurenna kuva
-Pyörissä on vähemmän pinnoja kuin viimeksi.
-Ketjun ohjainrulla on siirretty penkin alle. 2007 mallissa rulla rasvasi housun oikean lahkeen.
-Etupuomin naarmuuntumisen estävä alumiinisovitin liukuu nyt paremmin, ilmeisesti halkaisijaa on suurennettu.
Kuten kaikissa Tw-Bentseissä, tässäkin tarvitaan ruuvilukitetta. Jos ei ole, kokeile jotain muuta liimaa, tai maalia.
Oikea ruuvilukite kovettuu leikkautuessaan ilmattomassa tilassa, eli vasta ruuvia kiristäessä. Kätevää:
Kannattaa käyttää ei-vahvinta lukitetta, niin ruuvit saa vielä halutessaan irti.
Viime vuonna tarranauhat pysyivät heikosti penkissä kiinni, joten on paras edes pitää pätkät pitkinä. Kokeilin tällä kertaa pyyhkiä penkin asetonilla, josko penkki vaikka olisi ollut öljyinen muotin jäljiltä. Kuukauden päästä näkee miten käy.
Kuvassa näkyy (heikosti) kuinka nipistin päänojan kankaan pysymään abs-muoviläpyskän ja penkin välissä.
Vaati melkoista sorminäppäryyttä saada mutteri tuon ruuvin vastineeksi haarukan sisään:
Lokarit Biltemasta 11€, 26-tuumainen lokari näyttää edessä vähän oudolta, mutta toimii.
Tarakan puikot olivat liian lyhyet, löysin romarilta uudet, halkaisija 8mm:
Vaihtoehtoisesti tarakkaa voi muutella niin että sen saa sopimaan vakio-osilla:
Uusi penkin kiinnike paikallaan, penkin päällä alkuperäinen:
Levyjarrujen säätö, katkelma Mantiksen kokoamisohjeesta:
Jarrupalojen säätämiseen olen kuullut kolme erilaista menetelmää:
Silmämääräisesti: Säätöruuvit heikosti kiinni, niin että jarrusatulaa voi käännellä, satula keskelle suhteessa levyyn, ruuvataan molemmat palat lähelle levyä, suunnataan satula katsoen vaaleaa taustaa vasten, säätöruuvit kiinni estäen satulan kääntyminen niiden mukana, ja säädetään palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Lähelle liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, ruuvaa ei-liikkuva jarrupala tiukasti kiinni levyyn, kiristä säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Lähelle ei-liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, pidä jarrukahvaa pohjassa kun kiristät säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Pidä huoli että jokaiseen säätimeen jää riittävästi kierrettä sisään, ettei kierre murru säädintä kolhittaessa esimerkiksi pysäköitäessä.
Vaijerit kannattaa rasvata, tai ruiskuttaa sitkeää öljyä injektioruiskulla ja -neulalla vaijeriputken päästä sen ja vaijerin väliin. Moottoriöljy on haitallista iholle, joten suojaa kädet jotenkin.
Hyvä englanninkielinen artikkeli ketjutyökalun käyttämisestä:
http://www.bicyclinglife.com/HowTo/ChangeAChain.htm