Kyllä korkea pyörä on ihan hyvä yleispyöräksi. Jos ei ihan persjalka ole, ja lonkankoukistajat ei sikamaisen jäykät, niin kyllä moisella ajelee missä vaan. Referenssiniä, Nazcan omistaja-pariskunnan kauniimpi osapuoli on 165 cm pätkä, ja ajaa Pioneerilla. Ja ei Terppakaan usein taida otsaansa ovenkarmeihin hakata, ja Pioneerilla ajeli ennen kinneriä.
Tuon Condorin haittana näkisin suoran yläohjauksen, eli ohjaustanko liikkuu sivusuunnassa. Ei nyt mikään maailman suurin ongelma, mutta ei ole se kaikista paras vaihtoehto. Ratkaisun hyvänä puolena on yksinkertainen rakenne.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Referenssiniä, Nazcan omistaja-pariskunnan kauniimpi osapuoli on 165 cm pätkä, ja ajaa Pioneerilla. Ja ei Terppakaan usein taida otsaansa ovenkarmeihin hakata, ja Pioneerilla ajeli ennen kinneriä.
No Pioneeri on matala Condorin verrattuna, istumakorkeus noin 57cm: http://www.nazca-ligfietsen.nl/en/list/models/item/26/
Siis ainakin 10cm, todennäköisesti 15cm matalampi. Kun jalat on suunnilleen puolet ihmisen pituudesta niin 185-190cm pitkä ylettää Condorin päältä yhtä hyvin maahan kuin 165cm pitkä Pionerin päältä.
Tuo ohjaustangon rakennekkin suorii pitkää kuljettajaa, pidemmillä käsillä saa laajemmat ohjausliikkeet.
Referenssiniä, Nazcan omistaja-pariskunnan kauniimpi osapuoli on 165 cm pätkä, ja ajaa Pioneerilla. Ja ei Terppakaan usein taida otsaansa ovenkarmeihin hakata, ja Pioneerilla ajeli ennen kinneriä.
No Pioneeri on matala Condorin verrattuna, istumakorkeus noin 57cm: http://www.nazca-ligfietsen.nl/en/list/models/item/26/
Siis ainakin 10cm, todennäköisesti 15cm matalampi. Kun jalat on suunnilleen puolet ihmisen pituudesta niin 185-190cm pitkä ylettää Condorin päältä yhtä hyvin maahan kuin 165cm pitkä Pionerin päältä.
Tuo ohjaustangon rakennekkin suorii pitkää kuljettajaa, pidemmillä käsillä saa laajemmat ohjausliikkeet.
Joo, ei toi condor olekkaan persjalkaisten ajokki, mutta jos Pioneerilla pärjää ton mittaiset, niin kyllä Condorilla aikuisen kokoinen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Azubilla on pari mallia jotka on melkein kuin condor: Ibex ja Max
Molemmissa on saatavilla ylä- tai ala-ohjaus joista alaohjaus on etänä joka voi olla fiksumpi ratkaisu.
Mun Pioneeri on korotettu versio (joustokeula ja kuvassa on 165mm takaiskarilla, harmi kun en muista senttejä) ja mä olen tosiaan aika tumppi (168 cm) ja persjalkainen mutta ei ton kanssa ole mitään ongelmaa, se toimii edelleen talvipyöränä eli nappulanastarenkain vielä hivenen korkeampi.
Jos olisi aloittelija niin silloin kaipaisi vähän matalampaa mutta kun ajamisen tai paremminkin pysähtelyn oppii niin ei ton kanssa ole ongelmaa, toisaalta silloin alussa oli mataluutta tärkeämpi, että penkki oli tarpeeksi pystyssä... Mutta kun vauhti rupeaa kiehtomaan niin kenolleenhan sen laittaa.
Kuvien perusteella voisin kuvitella, että Condor on aikalailla Pioneerin kaltainen ja mun mielestä Pioneeri on aika ideaali yleispyörä
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Azubilla on pari mallia jotka on melkein kuin condor: Ibex ja Max
Molemmissa on saatavilla ylä- tai ala-ohjaus joista alaohjaus on etänä joka voi olla fiksumpi ratkaisu.
Juu, hienoja ovat, vaan se hinta runkokittinäkin on eri kuin alussa mainittu 400. Tai jos Maxia myydään tuohon hintaan, niin mulle kans!
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
En usko, että napavaihde pystärissä eroaa nojakista hätäjarrutuksessa muuten kuin, että on pysähdyttyä ikävämpää nojakilla nostaa vetävä rengas ilmaan, pyörittää kampia ja vaihtaa vaihdetta. On nopeammin vaihdettavia vaihteita olemassa. Ei maantiellä niin usein tule ongelmia, mutta kaupunki on eri asia.
Kun ketjuvaihteen tiedostaa ei yleensä ole ongelmia, mutta joskus on näppärää voida vaihtaa paikallaan tai jopa kampia taaksepäin kieputtamalla.
Nojanallen vanhalla Pioneerilla olen nyt ajellut ja vähän kaksijakoiset tunnelmat. Toisaalta tekisi mieli viritellä ja muutella hieman, mutta samalla siitä katoaa hyviä pitkänmatkan pyörän ominaisuuksia. Valmista on ikävä rikkoa jne. Lähinnä tekisi mieli pistää sekä pyörä että kuski laihdutuskuurille ja karsia pyörä minimiin ja sitten lisäillä siihen alustaan mitä sattuu tarvitsemaan. Virittelyä vähän hankaloittaa 1" kierteellinen ohjauslaakeri.
Mun visio on jossain tuon aiemmin esitetyn Condorin ja Terpan Pioneerin välimaastossa.
Pohdintaa pohdintaa. Haluaako joku vaihtaa "runkosetin" valmiiseen pyörään?